fbpx

סקירה חודשית חודש יוני

המאבק בקורונה עדיין לא הסתיים. על אף מצבה המצוין של ישראל ביחס למדינות העולם, משרד הבריאות מחזיר חלק מהמגבלות בעקבות העלייה בכמות המאומתים.

למרות שבכירים בחברת פייזר הכריזו כי על פי המידע הקיים עד כה החיסון יעיל גם כנגד הווריאנט החדש, באירופה נרשמת עלייה מדאיגה בתחלואה. החודשים הקרובים יגידו האם מדובר בחששות מוגזמים והאם מגמת החזרה לשגרה ברחבי העולם תימשך.

בארה"ב, מתקרב הבנק המרכזי לצמצום המדיניות המוניטרית המרחיבה שלו. בהודעת הפד הצהיר היו"ר פאואל כי נכון יהיה לשקול צמצום של תכנית הרכישות באחת מהפגישות הקרובות. הפד עדיין סבור כי העלייה בסביבת האינפלציה זמנית אך מסייג זאת באומרו כי ישנם גורמים שיובילו לעלייה עקבית יותר באינפלציה.

תחזיות חברי הפד לריבית (Dot Plot) מצביעות על 2 העלאות ריבית בשנת 2023 אם כי ישנם חברי פד הצופים העלאת ריבית כבר בשנה הבאה.

נשיא ארה"ב הכריז על תכנית משמעותית להשקעה בתשתיות. ההשקעה במסגרת התוכנית תסתכם

ב-1.2 טריליון דולר ב-8 השנים הבאות.

באירופה, במקביל להתקדמות מבצע החיסונים, נתוני המאקרו ממשיכים להצביע על התאוששות.

למרות שהלחצים האינפלציוניים עולים גם באירופה, ה-ECB לא מדבר בינתיים על צמצום ההרחבות המוניטריות.

מניות

ביצועי מדדי המניות במחצית הראשונה של השנה האירו פנים למשקיעים עם תשואות דו-ספרתיות במרבית מדדי המניות. מחירי המדדים קרובים לשיא ומשקפים את ההתאוששות הצפויה בכלכלה.

בחודש יוני מגמת הרוטציה בין מניות הטכנולוגיה למניות הכלכלה הישנה התהפכה כאשר מדד הנאסד"ק הוביל את העליות בשווקים ומנגד מדד ת"א 125 הציג את הביצועים החלשים ביותר במהלך החודש.

 

בארה"ב, כל 23 הבנקים שהשתתפו במבחני הלחץ עברו אותם בהצלחה.

האנליסטים מצפים כי הבנקים בארה"ב יגדילו את תשלומי הדיבידנד שלהם בתקופה הקרובה.

מחירי הבתים בישראל ממשיכים לעלות ועם תחילת העבודה של הממשלה החדשה אנו סבורים כי יתכן ונראה בקרוב צעדים בגזרת הנדל"ן. הצעה לצעד ראשון כזה התפרסמה בשבוע שעבר על ידי בנק ישראל להגבלת מימון הון עצמי לנדל"ן ע"י שימוש בדירה קיימת. החשש מצעדים לקירור שוק הדיור בשילוב עם רמות המחירים הגבוהות של החברות בענף הובילו למימוש במניות חברות הבניה במהלך החודש.

חודש חיובי לחברות הסלולר עם הסיכוי המסתמן ליציאת המתחרה האגרסיבי ביותר בסלולר We4G של חזי בצלאל. במידה ואכן תתבצע מכירה של המותג הרי שמדובר בבשורה חיובית לחברות הוותיקות בענף, כזו שתאפשר כפי הנראה העלאות מחירים.

אג"ח

למרות החששות מאינפלציה והצפי לצמצום המדיניות המוניטרית המרחיבה בארה"ב התשואות הארוכות  באג"ח ארה"ב שומרות על רמות נמוכות מאוד. ייתכן והמשקיעים סבורים כי התערבות מוקדמת של הבנק המרכזי בדמות העלאת ריבית תצנן את הביקושים והאינפלציה ובכך תאפשר לשמור על רמות ריבית שווי משקל נמוכות.

בישראל, ירדו ציפיות האינפלציה בחודש יוני למעט בחלקים הארוכים של עקום התשואות. גם לאחר הירידה, ציפיות האינפלציה משוק האג"ח עומדות על רמה של 1.8%-2% בעוד ממוצע החזאים שמפרסם בנק ישראל עומד על 1.4% לשנה הקרובה.

הרשות לני"ע פרסמה טיוטה בעלת הקלה משמעותית לעומת ההצעה שפורסמה לפני מספר חודשים בנוגע לדירוג חברות הנדל"ן האמריקאיות הנסחרות בישראל. לפי הטיוטה החדשה, אגרות החוב הקיימות יהנו מ-3 שנים של שימור הדירוג הקיים ללא צורך בהכללת סימן קריאה בקרנות המחזיקות אותן. בתגובה להקלות בטיוטה ולשיפור במצבן הפיננסי של חברות הנדל"ן בארה"ב, הוביל מדד תל בונד גלובל את העליות בחודש יוני.