fbpx

סקירה חודשית חודש אפריל

שווקי ההון מציגים את החודש החזק ביותר מתחילת השנה עם עליות שערים במניות ובאגרות החוב.

בעוד העולם המפותח חוזר לשגרה כשישראל מסירה עוד הגבלות ובארה"ב וראש עיריית ניו יורק אומר כי העיר תיפתח לגמרי עד ה-1.7, בהודו המצב ממשיך להחמיר והמדינה חווה גל קורונה חסר תקדים ובתי חולים אינם מתפקדים עקב מחסור בציוד רפואי. 

אי השוויון בין מדיניות העולם בולט מאוד בטיפול וביציאה ממשבר הקורונה.

בגזרת הריבית אין הפתעות כאשר הפד ובנק ישראל מותירים את הריבית ברמה אפסית. הבנק המרכזי בארה"ב הותיר את תוכנית הרכישות בגובה של 120 מיליארד דולר וציין כי הוא צופה האצה בצמיחה ובאינפלציה. למרות הצפי לצמיחה הבנק לא מוצא לנכון לחשוב על צמצום רכישות עד שיראה התאוששות משמעותית של הכלכלה.

מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.6% בחודש מרץ ובסיכום הרבעון הראשון עלה המדד ב-0.8%. חטיבת המחקר של בנק ישראל צופה צמיחה של 6.3% בתוצר בשנת 2021 ו-5% בשנת 2022 כאשר שיעור האבטלה צפוי לרדת ל-7.5% בסוף השנה. חטיבת המחקר צופה אינפלציה של 1.1% בארבעת הרבעונים הקרובים – עדיין מתחת לגבול העליון של בנק ישראל.

שוק הדיור בישראל ממשיך לרתוח וקשה למצוא טריגר לעצירת עליות המחירים:

  • בצד הביקוש תומכים – עלות המימון הנמוכה, חזרה של משקיעים לשוק, ומשפרי דיור המבקשים להגדיל את דירתם בעקבות הקורונה. גורמים אלה מצטרפים לדמוגרפיה החזקה של ישראל שמובילה בשיעורי הילודה בעולם המערבי.
  • צד ההיצע לא מספק בשורות כאשר הבירוקרטיה בישראל ממשיכה להכביד ורמ"י מפרסמים מכרזים למספר דירות נמוך משמעותית מהמתבקש.

הביקוש האדיר לשבבים צפוי להיטיב עם ישראל כאשר למפתחות השבבים הקיימות בארץ מצטרפת גם גוגל שהודיעה על פתיחת מרכז פיתוח חדש לשבבים בישראל. חברות הייטק רבות הודיעו כבר על גיוסים חדשים של עובדים בישראל.

צמיחה במספר המועסקים העובדים בסקטור הטכנולוגיה חיובית מאוד לכלכלה שכן שכרם של העובדים במגזר גבוה משמעותית מהשכר הממוצע במשק.

מניות

חודש אפריל היה חיובי מאוד למשקיעי המניות כאשר מרבית המדדים המובילים בעולם הציגו עליות שערים נאות. 

עונת הדוחות בארה"ב נפתחה בסערה עם דוחות חזקים מאוד של ענקיות הטכנולוגיה שהציגו צמיחה דו-ספרתית גבוהה ועקפו את תחזיות האנליסטים.

61% מהחברות במדד S&P 500  פרסמו את הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של השנה, מתוכן 87% היכו את תחזיות הרווח ו-79% את תחזיות ההכנסות. החברות שפרסמו דוחות הציגו צמיחה ממוצעת של למעלה מ-11% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה.

בישראל, בולט לחיוב מדד ת"א בנייה שהוסיף לערכו 15% מתחילת החודש בעקבות חוזקו של שוק הדיור והפרסומים השונים של חברות הנדל"ן על מכירות נאות ועליות מחירים.

סקטור הגז והנפט היה היחיד שהציג תשואה שלילית בחודש אפריל אך מתחילת השנה הוא עדיין

 מציג את הביצועים הטובים ביותר עם סקטור הבנייה.

 

אג"ח

חודש תנודתי ביותר בתשואות האג"ח האמריקאיות ל-10 שנים. התשואות שירדו כבר לרמה של 1.55 זינקו בסוף החודש חזרה ל-1.7% (והתייצבו לאחר מכן ברמה של 1.63%) בעקבות הכרזה של נשיא ארה"ב על תוכנית נוספת שתתמקד בחינוך בשווי של 1.8 טריליון דולר. התוכנית מעלה את חששות המשקיעים כי התשלום עבורה לא יוכל להיות רק דרך גידול במיסים ויהיה צורך להגביר את קצב הנפקות האג"ח.

בשוק האג"ח בישראל נרשמו עליות שערים במרבית המדדים הקונצרנים ומנגד מדדי האג"ח הממשלתיים הציגו ירידת שערים מלבד צמודי המדד לטווחים קצרים-בינוניים שנהנו מחודש נוסף של עליות.

בשל העלייה בציפיות האינפלציה והביקוש הגובר לאגרות חוב צמודות מדד רוב מדדי האג"ח הקונצרניות הצמודות מגלמים תשואה פנימית שלילית כאשר הבולט ביותר הוא מדד תל בונד צמודות בנקים המגלם תשואה פנימית שלילית של למעלה מ-1%..