fbpx

סקירת מאקרו פברואר

מאקרו

 

 

חודש פברואר הוא החודש הקצר ביותר בשנה, אך כמות האירועים בחודש האחרון לא הייתה מביישת שנה שלמה.

בישראל, הרפורמה במערכת המשפט שיוזמת הממשלה הביאה לגל מחאה משמעותי ולחששות מפני פגיעה בכלכלה. השקל נחלש מול הדולר במעל ל-5% ושוק המניות הישראלי הוא החלש ביותר מתחילת השנה מבין השווקים המרכזיים בעולם.

קשה להעריך את ההשפעות של אירועים פוליטיים על הכלכלה. יחד עם זאת, נתוני היסוד של הכלכלה הישראלית חזקים ביותר – חוב תוצר נמוך של 60%, המטבע החזק ביותר מול הדולר בעשור האחרון, צמיחה מעל הממוצע במדינות ה-OECD ועוד, כך שנקודת המוצא של הכלכלה מצוינת.

להערכתנו, ההסתברות שחברות הדירוג יורידו את דירוג האשראי של ישראל נמוכה. חברות דירוג בוחנות את ההסתברות לכשל פירעון במדינות שונות כאשר אחד הפרמטרים המרכזיים הינו יחס חוב לתוצר בו ישראל מציגה נתונים מצוינים ביחס לעולם. אנו מניחים שהמתיחות תודגש בדו"ח הדירוג כמו גם בסקירות של אנליסטים זרים.

המשק הישראלי ממשיך להפגין ביצועים מרשימים כאשר ברבעון הרביעי של שנת 2022 הציג צמיחה בקצב של 5.8% לעומת צפי לעלייה של 2.5% בלבד. בכל שנת 2022 צמח המשק ב-6.5% – הרבה מעל ממוצע ה-OECD שעומד על 2.8%.

ומישראל לעולם: קרן המטבע הבינלאומית העלתה בתחילת החודש, לראשונה בשנה האחרונה, את תחזית הצמיחה העולמית לשנת 2023 מ-2.7% ל2.9%. קרן המטבע הזכירה את נתוני הצריכה בארה"ב ואת הפתיחה מחדש של השוק הסיני כגורמים שיתרמו לצמיחה.

השאלה המרכזית שנשאלה בתחילת השנה האם המשק האמריקאי יחווה נחיתה קשה או נחיתה רכה? התשובה בינתיים היא שאין נחיתה. המשק האמריקאי הוסיף 517 אלף משרות לעומת צפי לגידול של 188 אלף משרות בלבד, שיעור האבטלה ירד לרמה הנמוכה ביותר מאז 1969, מדד מנהלי הרכש של השירותים הפתיע לטובה והצרכן האמריקאי ממשיך לקנות.

לאחר חודשים של הפתעות חיוביות בנתוני האינפלציה, המגמה התהפכה כאשר האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים בארה"ב עלתה ב-6.4% לעומת צפי לעלייה של 6.2%. מדד Core PCE שהוא מדד המחירים המועדף ע"י הפד השלים עלייה שנתית של 4.7% לעומת צפי לעלייה של 4.3% בלבד.

גם בישראל נתון האינפלציה היה גבוה מהצפי כאשר מדד המחירים לחודש ינואר עלה ב-0.3% לעומת צפי ל-0.1%.

למרות ההפתעות כלפי מעלה, האינפלציה עדיין במגמת ירידה אך בשבועות האחרונים המשקיעים הפנימו שהמלחמה באינפלציה עדיין לא הסתיימה.

אג"ח

האופטימיות של משקיעי האג"ח התפוגגה בעקבות נתוני האינפלציה. בתחילת החודש עוד גילמו החוזים בשוק האג"ח הסתברות גבוהה להפחתת ריבית כבר בספטמבר השנה אך ההפתעה כלפי מעלה באינפלציה בשילוב נתוני המאקרו החזקים שלחו את תשואות האג"ח ל-10 שנים בארה"ב לעלייה תלולה מרמה של 3.4% בתחילת החודש לכמעט 4%.

חודש של העלאות ריבית ברחבי העולם:

בארה"ב, העלה הבנק המרכזי את הריבית ב-0.25% לרמה של 4.5%-4.75%. הפד חזר והדגיש כי צפויות העלאות ריבית נוספות. מסיבת העיתונאים של פאואל (יו"ר הבנק הפדרלי) עודדה את המשקיעים שכן לדבריו האינפלציה מתחילה להתקרר. פאואל הדגיש כי לוקח זמן עד שהעלאות ריבית משפיעות על המחירים. עם זאת מאחר ואינפלציית השירותים עדיין גבוהה הסיכון האינפלציוני עדיין קיים. כמו כן, הוסיף פאוול כי התחזיות של הבנק המרכזי צופות המשך צמיחה מאופקת עם ריכוך מסוים בשוק העבודה אך לא מיתון.

באירופה העלה ה-ECB את הריבית ב-0.5% לרמה של 2.5% כאשר הבנק המרכזי מתכוון להמשיך ולהעלות את הריבית ב-0.5% גם בפגישתו במרץ.

בנק ישראל העלה את הריבית בשבוע שעבר ב-0.5% לרמה של 4.25%. הכרזת הריבית הייתה ללא מסיבת עיתונאים אך בכירי בנק ישראל הדגישו בראיונות לתקשורת כי הופתעו מהמדד האחרון ולכן העלו את הריבית מעבר לתחזית הקודמת שלהם. לדברי הנגיד, האינפלציה צפויה להתמתן בחודשים הקרובים ולהגיע ליעד בנק ישראל עד תחילת השנה הבאה.

שוק האג"ח מגלם 3 העלאות ריבית בארה"ב של 0.25% כל אחת, כאשר הריבית ביוני צפויה לעמוד ברמה של 5.25%-5.5%. באירופה, השוק מגלם מספר העלאות ריבית השנה עד לרמה של כ-4%. אנו סבורים כי גם בנק ישראל ימשיך ויעלה את הריבית גם בפגישתו הקרובה לרמה של 4.5% עם פוטנציאל להמשך עליות ריבית ככל שחולשת השקל תתגבר.

לאור החששות מהרפורמה המשפטית והחלשות השקל, התשואה של אג"ח ממשלתי ל-10 שנים בישראל עקפה את זאת של ארה"ב לראשונה בשנה האחרונה.

התשואות ששוק האג"ח מגלם היום גבוהות במיוחד: אחרי עליית התשואות ופתיחת המרווחים בישראל במהלך החודש, מדד תל בונד 60 מגלם תשואה צמודה של מעל 3% ומדד תל בונד שקלי כבר מגלם תשואה של 6.5%.

מניות

המדדים בישראל ממשיכים לבלוט כמדדים עם התשואה הנמוכה ביותר בעולם מתחילת השנה. אפקט הרפורמה המשפטית בא לידי ביטוי בשוק המניות אך גם עליית הריבית תרמה לירידות. מניות הנדל"ן בלטו לשלילה במהלך החודש עם ירידות דו ספרתיות, כאשר גם מניות חברות הסלולר ירדו בחדות.

עונת הדוחות בארה"ב מתקרבת לסיומה כאשר מעל  460 חברות מתוך מדד S&P 500 פרסמו דוחות לרבעון הרביעי. 67% מהן היכו את תחזית הרווח ו-68% היכו את תחזית ההכנסות. מדובר במספרים גבוהים יותר של חברות שהפתיעו לטובה מאשר הממוצע הרב שנתי.  בסה"כ רווחי החברות בניכוי סקטור האנרגיה ירדו בכ-7.4% וגם ברבעון הבא הם צפויים לרדת ב-6.2%.

בחודש פברואר נפתחה מלחמת ה- AI  (בינה מלאכותית) בין מיקרוסופט לגוגל.

נזכיר כי chat gpt שהושק בסוף השנה שעברה הוא צ׳אט בוט עם יכולת לענות על שאלות המשתמשים בשפה אנושית במגוון תחומים רחב מאוד – ניתן לדוגמא לבקש ממנו לכתוב מאמרים, לבנות תוכנית עסקית ואפילו לכתוב שירים. הפוטנציאל של הצ'אט הוא לשנות לחלוטין את אופן החיפוש באינטרנט ולערער על השליטה של גוגל בתחום. גוגל פרסמה במהלך החודש כי יש לה מוצר דומה משלה – bard המשלב מידע ממקורות שונים באינטרנט ואמור להיות מעודכן יותר מchat gpt אך כבר בפרסומת הראשונה הציג הצאט תשובה לא מדויקת ושלח את מניית גוגל לקריסה שבועית של 10%!

מיקרוסופט, אחת המשקיעות הגדולות ב-open ai שהיא החברה שפיתחה את chat gpt הודיעה כי היא מתכוונת לשלב את הצאט במספר מוצרים שלה בקרוב.

סקטור השבבים צפוי להנות מאוד ממהפכת ה-AI כאשר הנהלת חברת Nvidia ציינה במהלך שיחת הועידה לדוחות הכספיים כי החברה צפויה ליהנות מהמהפכה.

 

חג פורים שמח וימים שקטים!