fbpx

סקירת מאקרו סיכום חודש יוני

מאקרו

ישראל:

מעולם לא חשבנו שברשימת האירועים היכולים להשפיע על השווקים תככב הבחירה בכנסת לוועדה למינוי שופטים.  הדרמה בבחירות לוועדה, שעד לפני שנה כנראה לא ממש עניינה את המשקיעים, גרמה ליום מסחר תנודתי ביותר במדדי המניות ובשער החליפין כשבשיאו השקל נחלש ב-2.5% לעומת הדולר. בעקבות אירועי הוועדה התפוצצו השיחות בבית הנשיא וחוסר הוודאות בשוק המקומי עלה עקב חששות למהלכים חד צדדיים. למרות הדרמה מרבית המדדים בישראל סיימו את חודש יוני בעליות שערים.

בישראל, הפתעה במדד המחירים לצרכן שעלה ב-0.2% לעומת צפי לעלייה של 0.5%. ב-12 החודשים האחרונים עלה המדד ב-4.6%.

 

צמיחת המשק הישראלי ברבעון הראשון של השנה עודכנה כלפי מעלה ועומדת על 3.1%, זאת לעומת האומדן הראשון שעמד על 2.5%.

 

בשורה מצוינת לכלכלה הישראלית בחודש האחרון, חברת אינטל הודיעה כי תקים מפעל בקריית גת בהשקעת ענק של 25 מיליארד דולר. אינטל צפויה להעסיק עוד אלפי עובדים בישראל כחלק מההשקעה. בנוסף הוסכם על הגדלת שיעור המס שתשלם החברה למדינה. ההשקעה של אינטל תתרום משמעותית לכלכלת ישראל בכלל ולאזור הדרום בפרט.

 

ארה"ב:

משבר תקרת החוב בארה"ב מאחורינו ואפשר להתפנות לנתוני המאקרו החשובים באמת:

האינפלציה בארה"ב עלתה ב-12 החודשים האחרונים ב-4% (מתחת לצפי לעלייה של 4.1%). בכך הגיעה האינפלציה לרמה הנמוכה ביותר מאז מרץ 2021. לכאורה מדובר בחדשות טובות מאוד לשווקים אך אינפלציית הליבה (ללא מחירי מזון ואנרגיה) נמצאת עדיין ברמות הגבוהות של 5.3%.

מדד המחירים ליצרן בארה"ב מתמתן גם הוא ורשם עלייה שנתית של 1.1% לעומת צפי לעלייה של 1.5%.

 

שוק העבודה ממשיך להפגין עוצמה כאשר המשק האמריקאי הוסיף 339 אלף משרות חדשות בחודש מאי – הרבה מעבר לתחזית האנליסטים לתוספת של 190 אלף משרות בלבד. שיעור האבטלה עלה במפתיע ל-3.7% (היה 3.5%) והגידול בשכר עומד על 4.3% לעומת השנה שעברה.

 

אירופה:

מדד המחירים לצרכן עלה  ב-6.1% (בהתאם לצפי), אינפלציית הליבה עלתה ב-5.3%.

הבנק המרכזי בבריטניה העלה את הריבית במפתיע ב-0.5% לרמה של 5%, זאת על רקע נתון האינפלציה המצביע על עלייה של 8.7% (לעומת צפי לעלייה של 8.4%). אינפלציית הליבה עומדת על 7.1% לעומת צפי ל-6.8%.

מלבד הבנק המרכזי בבריטניה העלו במהלך החודש עוד מספר בנקים מרכזיים את הריבית ובינהם: טורקיה, נורווגיה ושוויץ.

 

סין:

נתונים מאכזבים בסין מצביעים על האטה בפעילות הכלכלית. נתוני התעשייה מצביעים על התכווצות בפעילות ונתוני השירותים מראים על האטה בקצב הצמיחה. הנתונים מאכזבים במיוחד לנוכח הציפיות לצמיחה מואצת בעקבות יציאה מסגרי הקורונה.

 

אג"ח

יו"ר הפד ממשיך במאבקו באינפלציה. פאוואל הדגיש בנאום לפני בית הנבחרים כי ישנה עוד דרך ארוכה עד שהאינפלציה תגיע ליעד. הריבית צפויה להמשיך לעלות אך בקצב מתון. לדבריו, בתחילת התהליך הייתה חשיבות לקצב העלאת הריבית אך כיום אין הרבה חשיבות לקצב. נזכיר כי דבריו של היו"ר מגיעים כשבוע לאחר פרסום ה-Dot plot של חברי הפד בו הם העריכו כי הריבית בסוף השנה תגיע לרמה של 5.65%, ז"א 2 העלאות ריבית של רבע אחוז במהלך השנה הנוכחית.

 

משקיעי האג"ח בארה"ב לא השתכנעו מנאומו של פאואל כאשר שוק האג"ח מגלם סיכוי של 75%  להעלאת ריבית בפגישה הקרובה אך אינו מגלם סיכוי משמעותי להעלאת ריבית נוספת במהלך השנה.

מדדי אגרות החוב בישראל הציגו תשואת יתר בחודש יוני על פני המדדים בארה"ב. בעוד מדדי אגרות החוב בארה"ב ירדו בכ-0.2% מדד All-bond כללי עלה בכ-0.5%.

תשואות אגרות החוב עדיין גבוהות אך בהקשר הזה חשוב להזכיר כי התשואות הפנימיות במדדי התל בונד לאו דווקא משקפות את התשואה האמיתית למשקיע. מדדי התל בונד העיקריים מוגבלים לדירוג מינימלי של -A וכאשר אגרת חוב יורדת מתחת לדירוג זה היא נפלטת מהמדד וזאת בד"כ בירידות שערים של הנייר הנפלט וגרימת נזקים למדד עצמו.

לדוגמא, מדד תל בונד שקלי שמגלם תשואה פנימית של 5.7%. הורדת דירוג למספר חברות עם תשואה גבוהה במיוחד במדד תוריד את התשואה הפנימית שלו לאחר שהחברות יצאו מהמדד וזאת גם אם החברות האלו ישלמו את מלוא החוב שלהן.

 

מניות

 

המשקיעים מסכמים את חצי השנה הראשונה של 2023 והכוכבות הן חברות הטכנולוגיה הגדולות בארה"ב שתרמו חלק משמעותי מהרווחים של מדד ה-S&P 500. הבולטת מכולן היא חברת השבבים Nvidia שמנייתה עלתה בכ-180% מתחילת השנה ונהנית מטרנד ה-AI כאשר סקטור השבבים כולו עלה מתחילת השנה בכ-43%. נדגיש כי המחירים של חלק מהמניות מתמחרים סיפורי צמיחה מהירה בשנים הקרובות והרגישות לכל פספוס בתוצאות גדולה מאוד.

עפ"י דיווחים בתקשורת, ארה"ב שוקלת הגבלות חדשות על יצוא שבבי AI לסין כחלק ממאמציה להשיג עליונות טכנולוגית בתחום. עדיין לא ברור על אילו שבבים יחולו ההגבלות אך אין ספק שמדובר בסיכון עבור החברות.

מדד המניות המרכזי בישראל, ת"א 125, מסיים את החצי הראשון של השנה כמדד החלש ביותר מבין המדדים המרכזיים בעולם המערבי. סקטור האנרגיה בישראל עלה בכ-14% מתחילת השנה אך הנדל"ן שמהווה חלק גדול מהמדד בישראל הציג ירידות שערים.

המדד המפתיע ביותר בחציון הראשון היה דווקא הניקיי היפני שעלה בכ-27%. החולשה של היין מול הדולר, האינפלציה שסוף סוף חוזרת ליפן ושיפור במצב החברות תרמו לביצועי המדד.

 

האמרה של משקיעי המניות "sell in May and go away"  לא מוכיחה את עצמה בינתיים כאשר חודש יוני מאיר פנים למשקיעי המניות. מרבית המדדים בעולם סיימו את החודש בתשואה חיובית. הבורסה בארה"ב שוב מובילה את העליות כאשר החודש, בניגוד לחודשים הקודמים, סקטורים נוספים מלבד סקטור הטכנולוגיה תרמו לעליות כמו סקטור חומרי הגלם וסקטור התעשייה שעלו בכ-8%.

ענף התעופה רשם תשואה מדהימה של 25% במהלך החודש בעקבות ביקוש אדיר לטיסות והעלאת התחזית של חברת דלתא איירליינס. גם חברות הקרוזים נהנות מאוד מהגאות בתיירות כאשר רויאל קריביאן וקרניבל קרוז מכפילות את שוויין מתחילת השנה.

הבנקים הגדולים בארה"ב סיימו את מבחני הלחץ בהצלחה. הפד הכריז כי 23 הבנקים שנבדקו עברו תרחיש קיצון של מיתון חמור תוך המשך מתן הלוואות דבר אשר יכול להעיד על חוזקה ויציבותה של המערכת הפיננסית בארה"ב בזמני משבר. המבחן בודק בעיקר את הבנקים הגדולים ולא את האיזוריים בהם התרחשו מספר קריסות בחודשים האחרונים.