fbpx

סקירת מאקרו סיכום חודש יולי

מאקרו

המתיחות הפוליטית והחברתית בישראל שוב מכה גלים כאשר הכנסת אישרה לקראת סוף החודש את החוק לצמצום עילת הסבירות. בתגובה לאישור החוק מדדי המניות בישראל עברו יומיים של ירידות שערים משמעותיות אך בסיכום חודשי ולמרות התנודתיות החדה, מדדי המניות בישראל הציגו את התשואה הגבוהה מבין המדדים המרכזיים בעולם.

חברת הדירוג מודיס היא הראשונה לפרסם את התייחסותה לאישור החוק כאשר בניגוד לחששות הדו"ח אינו חמור ומהווה תיאור מצב של האירועים האחרונים בישראל. מודיס מציינים כי ישנו סיכון שהמתח הפוליטי והחברתי ימשיך וישפיע בצורה שלילית על הכלכלה והביטחון בישראל. כמו כן מציינת החברה, כי ישנו סיכון למשבר חוקתי בישראל בעקבות העתירות נגד החוק. כלכלני מודיס מציינים כי למרות שמתחים גיאופוליטיים לא השפיעו בעבר על כלכלת ישראל, החמרה במתח עם הפלסטינים עלולה לסכן את יחסינו עם מדינות ערב איתן נחתמו הסכמי אברהם.

לגבי סקטור ההייטק מציינת מודיס כי ישנה ירידה בהשקעות הון סיכון בישראל כפי שקורה בכל העולם אך ישנם סימנים שבישראל ההאטה משמעותית יותר. החברה מאשררת את תחזיתה לצמיחה של 3% השנה ובשנה הבאה אך מציינת כי תחזית זו לא לוקחת בחשבון השפעה שלילית מצד המתחים החברתיים והפוליטיים.

 

בינתיים הכנסת יוצאת לפגרה ולאחר התבטאויות של מספר חברי כנסת מהקואליציה בדבר הצורך בהסכמות רחבות אנו מקווים כי אכן יושגו ההסכמות והסקירות יחזרו להתמקד באירועים כלכליים.

 

האינפלציה ברחבי העולם מתמתנת:

  • האינפלציה בארה"ב ב-12 החודשים האחרונים הסתכמה ב-3% בלבד לעומת צפי לעלייה של 3.1%. הירידה באינפלציה מגיעה בעקבות יציאה של מדד גבוה בחודש יוני אשתקד (אנו מזכירים שאינפלציה הוא אחוז השינוי במחירים בטווח של 12 חודשים אחורה ולא רמת המחירים). גם אינפלציית הליבה הפתיעה לטובה עם עלייה של 4.8% בלבד לעומת צפי לעלייה של 5% ולמעשה, לראשונה מאז שנת 2021 ריבית הפד גבוהה מאינפלציית הליבה. גם מדד CorePCE (מדד האינפלציה בנטרול השפעת השינויים במחירי האנרגיה והמזון) המועדף ע"י הפד למדידת האינפלציה מתמתן לרמה של 4.1% לעומת 4.6% בחודש הקודם.
  • בישראל מדד המחירים לצרכן הפתיע לטובה כאשר נותר ללא שינוי לעומת צפי לעלייה של 0.2%-0.3% סעיפי המזון והדיור הפתיעו כלפי מטה.
  • בבריטניה, מדד המחירים לצרכן הפתיע לטובה גם הוא כשעלה ב-0.1% לעומת צפי לעלייה של 0.4%. האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ירדה לרמה של 7.9% מרמה של 8.7%.

כצפוי, הבנק המרכזי בארה"ב העלה את הריבית לרמה של 5.25%-5.5%. הפד לא שולל העלאת ריבית נוספת כאשר היו"ר פאואל מדגיש כי אינו בטוח שהאינפלציה הובסה.

גם הבנק המרכזי האירופאי, ה-ECB העלה את הריבית על הפקדונות באירופה ב-0.25% לרמה של 3.75%.

בנק ישראל עצר רצף של 10 העלאות ריבית. ריבית בנק ישראל נותרת ברמה של 4.75% כאשר הוועדה המוניטרית מציינת כי  בהסתכלות על 6 החודשים האחרונים, וביתר שאת על 3 החודשים האחרונים, ניתן לראות כי קצב האינפלציה מתמתן, במחירי המוצרים הסחירים והבלתי סחירים. הציפיות והתחזיות לאינפלציה לשנה הקרובה מצויות בתוך היעד. חטיבת המחקר של הבנק עדכנה את התחזית המקרו-כלכלית שלה ומעריכה שהתוצר יצמח בשנת 2023 ובשנת 2024 בשיעור של 3% בכל אחת מהשנים. לשער החליפין ישנה השפעה משמעותית על האינפלציה בישראל ולכן במידה והשקל יחלש מול הדולר בנק ישראל יאלץ להמשיך ולעלות את הריבית.

 

 

התמ"ג בסין צמח ברבעון השני של השנה בשיעור של 0.8% נמוך לעומת הממוצע של סין ומצביע על האטה בכלכלה. הממשל הציג תוכנית לעידוד הכלכלה במהלך החודש.

אג"ח

 

נתוני המקארו הטובים והכרזת הפד העלו את תשואות האג"ח הממשלתי ל-10 שנים לרמות של כ-4% כאשר השוק מתמחר סיכוי של כ-20% להעלאת ריבית נוספת בפגישה הקרובה בחודש ספטמבר.

 

 

מדדי האג"ח הקונצרני בישראל רשמו חודש נוסף של עליות שערים והם משלימים עלייה של מעל ל-3% מתחילת השנה.

מנגד, מדדי האג"ח הממשלתיים רשמו תשואה אפסית במהלך החודש כאשר בטווחים הארוכים נרשמו הפסדי הון בעקבות עליית התשואות, בדומה לארה"ב.

מעניין לראות כי בניגוד לשווקי המניות, שם נפתח פער משמעותי מול מדדי המניות בחו"ל מתחילת השנה, השפעת האירועים הפוליטיים על שוק האג"ח בישראל נמוכה מאוד.

אנו מעריכים כי מחזור העלאות הריבית מתקרב לסיומו כאשר הבנקים המרכזיים יעקבו בדריכות אחרי נתוני האינפלציה.

מניות

החודש החולף סיפק למשקיעים תזכורת על חוסר היכולת לתזמן את השווקים. בשיאה של המחאה הפוליטית בישראל ולתוך אישור החקיקה הציגו מדדי המניות בישראל תשואת יתר משמעותית על מרבית המדדים המרכזיים בעולם. בהסתכלות שנתית הפער בין מדדי המניות בעולם לבין המדד הישראלי עדיין גבוה מאוד לאור החששות מהחמרה במשבר הפוליטי.

מדד נפט וגז הוביל את העליות עם תשואה של מעל ל-11% בעקבות עליית מחיר הנפט ומדד הבנקים בישראל הוסיף לערכו מעל 6% במהלך החודש.

עונת הדוחות בארה"ב בעיצומה ובינתיים היא נראית חיובית מאוד. 79% מהחברות שדיווחו היכו את תחזית הרווח ו-62% מהחברות היכו את תחזית ההכנסות. למרות הריבית הגבוהה, התוצאות העסקיות של החברות פחות גרועות מהחששות למרות הצמיחה הנמוכה שמציגות החברות.

הבנקים בארה"ב עברו במהלך החודש את מבחני הלחץ. לדברי הפד 23 בנקים נבדקו ועברו את המבחן בהצלחה. בעקבות ההצלחה חלק מהבנקים יוכלו להגדיל את הדיבידנד ואת הרכישות החוזרות.

הבנקים הגדולים בארה"ב דיווחו על תוצאות רבעוניות טובות למעט גולדמן זאקס שביצע מחיקות בגין נדל"ן והפסדים בחברת בת.

חברות הטכנולוגיה הגדולות בארה"ב פרסמו דוחות טובים מהצפי ומדד הנאסד"ק משלים עלייה של כמעט 45% מתחילת השנה. סקטור השבבים רושם חודש חיובי נוסף עם עלייה של 5% ובכל משלים עלייה של 53% מתחילת השנה (ותודה ל-AI).

מגזר נוסף שבלט לטובה במהלך החודש הוא מניות האינטרנט בסין כאשר תעודת הסל KWEB על החברות בסקטור עולה בכ-18% במהלך החודש. העליות החדות בעקבות צפיות המשקיעים לשקט רגולטורי לחברות הטכנולוגיה.