fbpx

סקירת מאקרו סיכום חודש אוגוסט

מאקרו

האינפלציה בישראל מתמתנת – מדד המחירים לחודש יולי עלה ב-0.3% לעומת צפי לעלייה של 0.4%. זהו החודש השלישי ברציפות שהמדד מפתיע כלפי מטה. המדד ב-12 החודשים האחרונים עלה ב- 3.3% בלבד. הירידה החדה במדד השנתי היא טכנית בשל יציאה של מדד גבוה של 1.1% ביולי אשתקד. בחודש הבא האינפלציה השנתית צפויה לעלות בשל אותה סיבה של כניסת מדד גבוה.

באינפלציה הנתון החשוב הוא הצפי לשנה הקרובה שעומד (כרגע) על עלייה של כ-2.5%. התכנסות האינפלציה ליעד תאפשר לבנק ישראל להתחיל להוריד את הריבית. להערכתנו, זה יקרה לקראת אמצע השנה הבאה.

למרות החששות, 3 חברות הדירוג (פיץ', S&P ומודיס) אשררו את דירוג האשראי של ישראל והותירו את האופק ללא שינוי.

חברת הדירוג פיץ הותירה את דירוג האשראי ואת האופק של מדינת ישראל ללא שינוי ברמה של A+. כלכלני החברה מעריכים כי יחס החוב לתוצר בישראל יתייצב ברמה של 59% מסוף שנת 2023. לגבי הרפורמה המשפטית ציינו בפיץ' כי ייתכן שצעדים נוספים יובילו להיחלשות מדדי הממשל של ישראל אך מוסיפים כי הצעדים הנוכחיים אינם צפויים לגרום לבריחת מוחות או יציאת הון משמעותית במגזר ההייטק.

כלכלני החברה צופים צמיחה של 3.1% בשנת 2023 וצמיחה של 3% בשנה הבאה כאשר הצמיחה נתמכת ע"י המשך הייצוא הביטחוני וההייטק. בהקשר הזה נציין את העסקה הביטחונית הגדולה בישראל: מערכת חץ 3 של התעשייה האווירית תימכר לגרמניה בתמורה ל-3.5 מיליארד דולר.

הצמיחה בישראל ברבעון השני עמדה על 3%, ההרכב היה מאכזב במקצת כאשר הקיטון בייבוא היה הגורם המשמעותי לצמיחה.

הדולר ממשיך להתחזק מול השקל כאשר השער עומד על 3.79. הפעם האחרונה ששער החליפין היה ברמה כזאת הייתה שיא הקורונה במרץ 2020. השקל הוא מהמטבעות החלשים בעולם מתחילת השנה מול הדולר. חלק מהחולשה הזאת מוסברת בחששות מפני השפעות הרפורמה המשפטית אך בחודש האחרון הדולר התחזק מול מרבית המטבעות בעולם כאשר מול ה- DXY  התחזק הדולר ב-3.3%.

בניגוד לישראל, דירוג האשראי המושלם של ארה"ב דווקא כן ירד כאשר חברת פיץ' הורידה במפתיע את הדירוג לרמה של AA+. על פי חברת הדירוג ההורדה משקפת את ההחמרה הצפויה בתנאים הפיסקליים ואת נטל החובות הממשלתי הגדל.

האינפלציה בארה"ב ב-12 החודשים האחרונים הסתכמה ב-3.2% וזאת לעומת צפי לעלייה של 3.3%. גם אינפלציית הליבה הפתיעה לטובה עם עלייה של 4.7% לעומת צפי לעלייה של 4.8%.

ההאטה בסין ממשיכה כאשר נתוני המכירות הקמעונאיות וההלוואות במדינה הפתיעו לרעה. נתונים אלו הצטרפו לנתוני סחר החוץ בסין שירדו בחדות. במקביל, משבר האשראי מתרחב כאשר חברת נדל"ן משמעותית נוספת Country Garden Holdings לא שילמה את קופון האג"ח שלה. בתגובה הפחית הבנק המרכזי את הריביות על 2 סוגי הלוואות.

בסין כמו בסין הודיעה הלשכה המרכזית לסטטסטיקה כי תפסיק לפרסם את נתוני אבטלת הצעירים (בני 16-24), המשקיעים חוששים מכך שבמדינה מעדיפים להסתיר את הנתונים הגבוהים בעוד הרשויות טוענות כי החישוב מורכב בשל כמות הסטודנטים בגילאים האלו.

המצב בסין מעמיק גם את החשש לצמיחת הכלכלה העולמית בשל חלקה של המדינה בסחר העולמי.

אג"ח

האינפלציה מתמתנת? התשואות ממשיכות לעלות. התשואות לאג"ח ממשלתי ל-10 שנים בארה"ב נגעו במהלך החודש ברמה של 4.3% – התשואה הגבוהה ביותר מאז שנת 2007. בימים האחרונים של החודש חזרו התשואות לרדת בעקבות ירידה במספר המשרות הפתוחות בארה"ב.

נאומו של יו"ר הפד ג'רום פאואל בוועידת הנגידים בג'קסון הול בסוף החודש היה בנימה ניצית אך לא הפתיע. לדבריו "האינפלציה עדיין גבוהה מידי ואנו מוכנים במידת הצורך להעלאות ריבית נוספות".

עליית התשואות בארה"ב לא פסחה על האג"ח הממשלתי בישראל שהציג ירידות שערים מתחילת החודש. בלטו בחולשתם צמודי המדד הארוכים שסבלו בנוסף גם מירידה בציפיות האינפלציה לאור ההפתעה במדד המחירים.

אגרות החוב הקונצרניות בישראל סיימו את החודש בטריטוריה חיוביות כאשר מתחילת השנה השלימו המדדים המרכזיים עליות של כ-3%.

מרווחי הסיכון באגרות החוב הקונצרניות ממשיכים לרדת כאשר המרווח בתל בונד 60 עומד על הרמה הנמוכה ביותר מתחילת השנה.

מניות

בדיוק כשנראה היה שהדלק שהניע את העליות החדות בנאסד"ק, מהפכת הבינה המלאכותית מתחיל להגמר הגיע הדו"ח של Nvidia ותדלק מחדש את האופטימיות במניות הטכנולוגיה.

נזכיר כי החברה מספקת את הפתרונות המובילים ל-AI עם שבבי ה-H100 שלה.

לא רק שהחברה השאירה אבק לתחזיות האנליסטים כאשר היכתה את תחזית הרווח וההכנסות בפער משמעותי והציגה צמיחה של למעלה מ-100% אלא החברה גם העלתה באופן משמעותי את התחזיות שלה לרבעון הקרוב. החברה צופה כי ההכנסות ברבעון השלישי יסתכמו ב-16 מיליארד דולר ושיעור הרווחיות הגולמית יעמוד על כ-72% – מדובר בשיעור רווחיות חסר תקדים (אפל לצורך ההשוואה מציגה רווחיות גולמית של כ-45%). החברה מציינת כי שיעור הרווחיות הגבוה נגזר מהמוצרים ל-Data Centers המשלבים תוכנה וחומרה ברמת מורכבות גבוהה.

החלק המשמעותי ביותר בדו"ח היה העלייה בהכנסות ה-data centers שהסתכמו ב-10.3 מיליארד דולר ברבעון- עלייה של 141% לעומת הרבעון הקודם ושל 171% לעומת הרבעון המקביל. מכן ניתן להסיק כי הביקוש למעבדי AI חזק מאוד וצפוי להימשך בטווח הקרוב.

 

 

אינטל הודיעה במהלך החודש על ביטול עסקת המיזוג עם טאואר. טאואר צפויה לקבל מאינטל פיצוי בגובה של 353 מיליון דולר בעבור ביטול העסקה.

סוכנויות הדירוג חוששות ממצב הבנקים בארה"ב כאשר במהלך החודש כלכלני חברת הדירוג מודיס הורידו דירוג ל-10 בנקים בינוניים וקטנים בארה"ב והורידו את תחזית הדירוג למספר בנקים נוספים. לטענת כלכלני החברה הריבית הגבוהה, הירידה בשווי הנכסים והסיכונים בסקטור הנדל"ן מעלים את הסיכון של הבנקים.

גם חברת הדירוג S&P הורידה את דירוג האשראי של מספר בנקים אזוריים.

כל הבנקים הגדולים בישראל פרסמו את הדוחות הכספיים שלהם שהיו מצוינים. התשואה על ההון עמדה בממוצע על קרוב ל-20% וזאת חרף עלייה משמעותית בהפרשות לחובות מסופקים.

סקטור הבנקים בישראל מפגין יציבות רבה ביחס למקבילו בארה"ב כאשר מדד ת"א בנקים עלה מתחילת השנה ב-8% לעומת ירידה של כ-15% במדד הבנקים בארה"ב.

רבות דובר על פערי התשואה בין ישראל לבין ארה"ב אך להערכתנו חלק ניכר מהפער נובע מהרכבי המדדים ובמיוחד מהחשיפה לסקטור הטכנולוגיה. בישראל נסחרות מעט חברות טכנולוגיה גדולות ובמיוחד בתחום השבבים שהוביל את העליות בארה"ב. חברות השבבים שכן נסחרות בישראל (נובה וקמטק) הציגו תשואה מרשימה (60% ו-150% בהתאמה).

בחודשיים האחרונים המגמה השתנתה כאשר מדד ת"א 125 מציג ביצועים עודפים של כ-5% מול מדד ה-S&P 500.