fbpx

סקירה שנתית 2021

"מיום שחרב בית המקדש ניתנה הנבואה לשוטים" (רבי יוחנן). המשפט הזה מיטיב לתאר את שוק ההון בשנה האחרונה.

שנה בה התחלואה הגיעה לשיא וכך גם מדדי המניות, שנה בה האינפלציה בארה"ב הייתה הגבוהה ביותר בעשרות השנים האחרונות אך הריבית נשארה ברמה אפסית, שנה שהתחילה באבטלה גבוהה והסתיימה במחסור בעובדים.

האומיקרון היא האות ה-15 ב-א"ב היווני וגם הווריאנט ה-13 של הקורונה שנחשב כמדבק ביותר. את הוויכוח לגבי יעילות החיסון לאומיקרון והמסוכנות שלו נשאיר למומחים ואת ההשפעה שלו על הכלכלות נדע רק עוד מספר שבועות. בינתיים אפשר להגיד שעם התקדמות גלי הקורונה גם הכלכלה מתקדמת ומצליחה להתמודד טוב יותר עם ההשלכות. מדינת ישראל הצליחה לעבור את הגל הרביעי ללא סגרים בזכות מבצע חיסונים רחב היקף ואנו מקווים כי גם הפעם לא תהיה השפעה מהותית על הכלכלה. יש לציין כי התרופה של פייזר עשויה להיות נקודת מפנה בהתמודדות עם מחלת הקורונה בכך שתפחית בצורה משמעותית את כמות החולים הקשים.

על רקע השיפור בהתמודדות עם מגפת הקורונה המשק הישראלי צפוי לסיים את שנת 2021 בצמיחה של כ-6.5% וזאת לעומת צמיחה של כ-5.2% במדינות ה-OECD. הצמיחה הגלובלית צפויה להמשיך אל תוך שנת 2022 אך בקצב מתון יותר וזאת כמובן בתנאי שלא תהיה הרעה במצב התחלואה.

הבנק המרכזי בארה"ב ביצע פניית פרסה ביחס לאינפלציה. הבנק שטען במשך תקופה ארוכה שהאינפלציה זמנית בלבד סובר כעת כי יש להוציא את המילה "זמנית" מחוץ ללקסיקון. חברי הבנק המרכזי צופים 3 העלאות ריבית בשנת 2022 ו-3 העלאות ריבית נוספות בשנת 2023. משקיעי האג"ח בארה"ב לא מתרגשים ושומרים על התשואות ל-10 שנים נמוכות ברמה של כ-1.5%. האתגר הגדול של הפד לשנה הקרובה הוא להתמודד עם העלייה בסביבת האינפלציה מבלי לזעזע את שווקי ההון.

השקל הישראלי רושם שנה נוספת של התחזקות מול הדולר ושומר על מעמדו כאחד המטבעות החזקים בעולם. בנק ישראל מנסה למתן את המגמה ע"י רכישות דולרים וכנראה שמצליח בכך באופן חלקי. הגורמים להתחזקות השקל צפויים להמשך אך שינוי בפער הריביות בין ישראל לארה"ב בעקבות העלאות הריבית בארה"ב (ככל שיהיו)  יכול למתן את המגמה.

 

מניות

שוק המניות העולמי ממשיך לשבור שיאים חדשים וזאת למרות החששות מהתגברות התחלואה והאינפלציה. מדדי המניות בישראל היו מהטובים בעולם השנה בזכות הרכב המדדים המוטה לטובת הכלכלה הישנה.

 

מדד ת"א בנקים זינק בכ-70% כמו גם מדדי הבנייה והאנרגיה. חברות הנדל"ן המניב בישראל התאוששו  גם הן ורשמו תשואה של עשרות אחוזים. החשש מפגיעה אנושה בשוק המשרדים התפוגג ופינה את מקומו לעלייה משמעותית במחירי השכירות של משרדים באזורי הביקוש, בעיקר בזכות הפריחה בענף הטכנולוגיה.

שנת 2021 הסתיימה בצורה דרמטית בחברות הטכנולוגיה הצעירות שניצלו את תנאי השוק הנוחים להנפקה ב-IPO או באמצעות SPAC ואשר חוו במהלך השנה עליות שערים. עםזאת, בחודשים האחרונים המניות שלהן החלו צונחות בחדות. נראה שהמשקיעים כבר לא מוכנים לשלם הרבה תמורת חלומות עתידיים ומענישים כל חברה שמאכזבת בתחזיות הצמיחה שלה. מנגד, ענקיות הטכנולוגיה המשיכו לתרום תרומה משמעותית לתשואת מדד ה S&P 500 בזכות עלייה של עשרות אחוזים מתחילת השנה. 

 

 

בפרס המפוקפק של שוק המניות הגרוע בשנת 2021 זוכה סין. מדדי המניות במדינה שהביאה לעולם את הקורונה והייתה גם הראשונה להתאושש ממנה, רשמו ירידות שערים חדות בניגוד למגמה העולמית. הסיבות לירידות מגוונת ובינן: האטה בצמיחה ופשיטות רגל של ענקיות נדל"ן אבל הסיבה המרכזית היא הסיכול הממוקד שהממשל הסיני ביצע בחברות הטכנולוגיה. חוקים חדשים שנועדו להגביל את כוחן, הגבלות על הנפקות מחוץ לסין וקנסות הבריחו משקיעים מהמניות של חברות האינטרנט. 

אג"ח

שוק האג"ח הממשלתי בישראל סגר שנה מעורבת. העלייה באינפלציה סייעה לאגרות החוב הצמודות לסיים שנה חיובית עם עלייה של 7.4% במדד ממשלתי צמוד. מנגד, מדד ממשלתי שקלי סיים את השנה בירידה קלה.

ציפיות האינפלציה רשמו עלייה חדה לאורך כל עקום התשואות הממשלתי והן עומדות על כ-2.5%.

בשוק האג"ח הקונצרני, עולם כמנהגו נוהג. עוד שנה שהתחילה בהספדים לשוק האג"ח והסתיימה בעליות חדות. גם כאן הגורם לעליות השערים היה בעיקר העלייה בסביבת האינפלציה ששלחה את מדדי התל בונד הצמודים לעלייה של כ-7%. מדד תל בונד שקלי הסתפק בעלייה צנועה של כ-3%. 

בסיכום שנתי מגמת הירידה במרווחי הסיכון ליוותה את כל מדדי האג"ח הקונצרני בישראל.

התשואות של מדדי האג"ח הצמודים נמוכות מאוד ברמה היסטורית – מדד תל בונד 60 נסחר בתשואה פנימית של 0.9%-. 

נמשכת ההתאוששות באגרות החוב של חברות הנדל"ן האמריקאיות שהנפיקו בישראל. מדד תל בונד גלובל עלה בכ-10% בשנת 2021 והתשואה הפנימית שלו שהייתה בתחילת השנה כ-6.5% ירדה ל-4% בלבד.

קשה מאוד לראות את אגרות החוב הקונצרניות ממשיכות לעלות באותו הקצב גם בשנת 2022 אך כבר כתבנו בתחילת הסקירה למי ניתנה הנבואה…

בארה"ב, בניגוד לישראל, הייתה שנה קשה לאגרות החוב הממשלתיות. האג"ח הממשלתי ל-10 פתח את שנת 2021 בתשואה של 0.9%, סיים את השנה בתשואה של 1.5% והסב למשקיעים באג"ח הממשלתי הפסד הון לראשונה מזה תקופה ארוכה.