fbpx

סקירה שנתית 2020

שנת 2020 תיזכר כשנה התנודתית ביותר בשוק ההון בכל הזמנים. השנה שבה סגרים ושיתוק הכלכלה הפכו לשגרה, השנה שבה אף מדינה בעולם המערבי לא הציגה שיעורי צמיחה, השנה שבה מדינות נאלצו להגדיל את חובן בצורה משמעותית והשנה הזאת הסתיימה בשיא כל הזמנים במדדי המניות בארה"ב. 

משבר הקורונה וליתר דיוק ההגבלות שנאלצו המדינות להטיל הובילו לעלייה דרמטית בשיעור האבטלה ברחבי העולם. כדי לתמוך בכלכלה מדינות העולם פתחו בצעדים מרחיבים חסרי תקדים הכוללים בצד המוניטרי הורדות ריבית ורכישה של אגרות חוב (לראשונה גם אגרות חוב קונצרניות) ובצד הפיסקלי הוספת תקציבים וחלוקת כסף לאזרחים ולעסקים. כמו כן הבנקים המרכזיים, כחלק ממשבר ,2008 מעודדים את הבנקים לשחרר אשראי כדי לתמוך בעסקים ובצריכה.

תשואת מדדים שנתית 2020

סקטור האנרגיה חווה בשנת 2020 את הסערה המושלמת כאשר בצד ההיצע סעודיה פתחה במלחמת מחירים עם רוסיה והציפה את השוק בנפט ומצד הביקוש נרשמו ירידות חדות בעקבות סגירת השמים והסגרים במדינות. המשבר גרם לראשונה בהיסטוריה למחיר הנפט להיסחר בטריטוריה שלילית בגלל עלות האחסנה.

השווקים הפיננסים רשמו בחודש מרץ מספר שיאים שליליים עם ימי המסחר הגרועים מאז ומעולם במספר מדדים ובהפעלת מנתקי זרם למיתון התנודתיות. לקראת סוף מרץ החלה ההתאוששות בשווקי המניות עם ההבנה של המשקיעים שהקריסות בשווקים היו כתוצאה מחששות מוגזמים.

בחודש נובמבר הגיע האור בקצה המנהרה בהתמודדות עם המגפה כאשר חברת פייזר הודיעה כי החיסון שלה יעיל בלמעלה מ-90% ובהמשך חברת מודרנה פרסמה תוצאות חיוביות מאוד לגבי החיסונים שלה. בחודש דצמבר החל מבצע החיסונים הגדול בעולם כאשר לפחות כרגע מדינת ישראל היא שיאנית העולם בהתחסנות האוכלוסייה.

המנצחת הגדולה של השנה היא הטכנולוגיה שהצילה את הכלכלה. אם מגפת הקורונה הייתה פורצת לפני 20 שנה התמונה הייתה עגומה בהרבה. הטכנולוגיה שאפשרהתשואת סקטורים לשנת 2020 לעבוד וללמוד מכל מקום, לצרוך בצורה מקוונת ולקבל תעסוקה מרחוק (נטפליקס ומשחקי ווידאו לדוגמא) היא שאפשרה לקובעי המדיניות להגביל את תנועת האזרחים ולמנוע מהמגפה לצאת משליטה.

חברות הטכנולוגיה שמהוות למעלה מ-30% ממדד ה-S&P 500 הן חלק מהסיבות לביצועים הטובים של המדד. למעשה ענקיות הטכנולוגיה (פייסבוק, אפל, אמזון, נטפליקס, אנוידיה ומיקרוסופט) תרמו לבדן למעלה ממחצית מתשואת המדד.

מדד ת"א 125 מפגר כהרגלו בשנים האחרונות אחרי מדדי המניות בעולם כאשר השנה המגמה בולטת במיוחד לאור ההטיה המשמעותית של המדד לכלכלה הישנה: פיננסים, נדל"ן ואנרגיה והיעדר חברות טכנולוגיה משמעותיות.

גם שער החליפין שקל/דולר הגיע לשפל של מעל 10 שנים אך בניגוד לשנים הקודמות בהן השקל היה אחד המטבעות החזקים בעולם, השנה השקל נחלש מול האירו ומול מספר מטבעות נוספים. העודף בחשבון השוטף של מדינת ישראל צפוי להמשיך ולתמוך במטבע חזק.

מטבעות מול הדולר מתחילת 2020

הנחת העבודה שלנו היא שהתחסנות חלק גדול מהאוכלוסייה תאפשר חזרה הדרגתית לשגרה ולכן שנת 2021 צפויה להיות שנת היציאה מהמשבר של הכלכלה הישנה. אנו צופים גידול בביקושים לאנרגיה, חזרה למסחר המסורתי בקניונים ובמרכזי הקניות וחזרה הדרגתית של תחום התיירות לשגרה. סביבת הריבית בעולם צפויה להישאר ברמה נמוכה מאוד בטווח הנראה לעין על מנת להמשיך ולתמוך בכלכלה.

אנו סבורים כי שוק התעסוקה ימשיך להתאושש אך יחלוף זמן רב עד שיגיע לרמתו טרום המשבר מכיוון שהקורונה גרמה לתהליכי התייעלות בחברות רבות וסיפקה להן סביבה כלכלית המאפשרת צמצום בכח אדם.