fbpx

סקירה חודשית ספטמבר 2022

הימים הנוראים הגיעו גם לשווקים כאשר שווקי המניות חזרו לשפל השנתי שלהם.

0.2% – זה הפער בין האינפלציה לחודש אוגוסט בארה"ב (0.1%) לבין צפי האנליסטים (-0.1%). הפער, שלכאורה נראה זניח יצר רעידת אדמה בשווקים שעוד לא התאוששו מנאומו האגרסיבי של יו"ר הפד בחודש שעבר.

הבנק המרכזי בארה"ב המשיך במלחמתו הנחושה באינפלציה באמצעות העלאת ריבית אגרסיבית נוספת של 0.75% והצטרף בכך לשורה של בנקים מרכזיים שהעלו את הריבית במהלך החודש (קנדה, אנגליה, גוש האירו ועוד).

בנוסף, פרסם הבנק המרכזי את ה-Dot-Plot – גרף הנקודות המציג את הדעות של חברי הפד לגבי גובה הריבית בכל אחת מהשנים הקרובות.

 

ניתן לראות כי חברי הפד העלו את התחזית לריבית בסוף שנת 2022 באחוז שלם לרמה של 4.375% ולסוף שנת 2023 ב-0.9% לרמה של 4.625%.

למרות שעדיין לא רואים הקלה באינפלציה, בגורמים לאינפלציה יש התמתנות כאשר מחירי השילוח, השבבים וחומרי הגלם ירדו בעשרות אחוזים מהשיא. מנגד, בצד הגורמים התומכים באינפלציה, נמצא שוק העבודה שעדיין מפגין עוצמה עם תוספת של מעל 300 א' משרות בארה"ב ועם שיעור אבטלה נמוך.

המלחמה בין רוסיה לאוקראינה לא נגמרת כאשר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מחריף את הטון ומכריז על סיפוח שטחים וגיוס מילואים לאור הישגיה הדלים של רוסיה בלחימה. הפיצוצים בצינורות הגז מרוסיה לאירופה מוסיפים חששות להחרפה נוספת.

הדולר ממשיך להתחזק בעולם כאשר מתחילת השנה התחזק הדולר מול סל המטבעות (DXY) בלמעלה מ-19%. התחזקות הדולר עלולה לפגוע ביצואניות בארה"ב ובמיוחד בחברות שאינן יכולות לבצע התאמות מחירים למוצריהן.

השקל נחלש מול הדולר ב-11% מתחילת השנה אך הירידה לא נובעת מחולשה בכלכלה הישראלית אלא מהירידות בשוק המניות בארה"ב שיש להם מתאם גבוה מאוד עם שער הדולר/שקל. אנו מניחים שאם המגמה בשוק המניות תשתנה מגמת הפיחות של השקל תיעצר.

מניות

חודש ספטמבר נסגר בירידות שערים חדות של 6%-8% בשווקי המניות בעולם. המדדים המרכזיים בארה"ב חזרו לרמתם הנמוכה ביותר בשנה האחרונה לאור החששות מעליית ריבית מהירה שתפגע ברווחי החברות. אתגר נוסף לשוק המניות הינה התשואה האלטרנטיבית הגבוהה אותה ניתן להשיג מהשקעה בנכסים מסוכנים פחות דוגמת אג"ח.

מדדי המניות בישראל ממשיכים להיות "אי של יציבות" ביחס למדדים בעולם כאשר מדד ת"א 125 ירד רק בכ-7% מתחילת השנה ומדד הבנקים בישראל נותר ללא שינוי וזאת לעומת ירידה של 23% במדד ה-S&P 500. חברות הנדל"ן הובילו את ירידות השערים במהלך החודש ורשמו ירידה דו ספרתית במחירן כמו גם חברות הביטוח שתוצאותיהן מושפעות מביצועי שוק ההון.

בניגוד למגמה מתחילת השנה, סקטור האנרגיה בארה"ב הוביל את ירידות השערים וזאת לאור הירידה המשמעותית במחירי הנפט והגז במהלך החודש.

סימנים מדאיגים לגבי הפעילות הכלכלית התקבלו מכיוון חברת Fedex. ענקית השילוח פרסמה תוצאות מקדימות ובהן הודיעה כי פספסה את תחזית הרווח שלה בצורה משמעותית וכי היא מפסיקה לפרסם תחזיות לתוצאות העתידיות שלה בשל חוסר הודאות. אזהרת הרווח של החברה הובילה לקריסה של למעלה מ-20% במחיר המנייה בשל חשש להרעה מהותית בתוצאות החברה המהווה אינדיקטור למצב הכלכלה.

 

 

אג"ח

 

שנה קשה מאוד עוברת על משקיעי האג"ח ברחבי העולם כאשר מדד האג"ח הכללי של בלומברג בארה"ב ירד במעל 20% מהשיא.

מגמת עליית התשואות המשיכה גם בספטמבר ושלחה את מדדי האג"ח לחודש נוסף של ירידות שערים. מדדי האג"ח הקונצרני בישראל ירדו בכ-2% במהלך החודש והשלימו ירידה של כ-8% מתחילת השנה. מרווחי הסיכון שומרים על יציבות כך שהמשקיעים לא מניחים כרגע קושי למחזור חוב או עלייה ברמת הסיכון בשוק הישראלי.

שוק אגרות החוב הגיע לתשואות שהמשקיעים לא יכלו לחלום עליהן בשנים האחרונות. תשואות אגרות החוב הממשלתיות בארה"ב זינקו לשיא של שנים כאשר איגרת החוב הממשלתית לשנתיים הגיעה לתשואה של 4.25% – התשואה הגבוהה ביותר משנת 2007.

 

 

 

תשואות האג"ח הממשלתי של בריטניה ל-10 שנים זינקו לרמה של 4.43% לאחר שהבנק העלה את הריבית ב-0.5% במהלך החודש. הבנק המרכזי הכריז באופן מפתיע כי הוא מתכוון לרכוש אגרות חוב ארוכות ע"מ להחזיר את הסדר לשווקים. ההכרזה יצרה תנודתיות חריגה מאוד בשוק החוב הבריטי כאשר תשואות האג"ח ל-20 שנה צנחו ביום אחד מ-5% ל-4.17% (רווחי הון של כ-15% ביום באגרת חוב של אחת הכלכלות הגדולות בעולם!).