fbpx

סקירה חודשית נובמבר 2022

האם סוף סוף האינפלציה בארה"ב מתמתנת? מדד המחירים לחודש אוקטובר יצא נמוך מהצפי (0.4% לעומת צפי ל-0.6%) ומדד הנאסד"ק הגיב ביומיים של עליות השערים החדות ביותר מאז שנת 2008.

ה-Fed מיהר לצנן את ההתלהבות ולשדר שהעלאות הריבית צפויות להימשך עד שהאינפלציה תהיה בשליטה, אם כי יתכן ותחול האטה בקצב העלאות הריבית.

האם מדובר בנתון חד פעמי או בתחילתה של מגמה? בתקופה האחרונה מחירי חומרי הגלם ירדו בחדות, מחירי השילוח צנחו בעשרות אחוזים ומחירי הבתים בארה"ב מתחילים לרדת. הפיטורים בהייטק צפויים גם הם להשפיע כשייתכן וגם עליות השכר יבלמו. חלק מהגורמים האלו משפיעים בפיגור של מספר חודשים על המדד כך שאין ודאות שכבר במדדים הקרובים נוכל להבחין בהמשך ירידה אך בהחלט ניתן להניח שהאינפלציה תתמתן בקרוב.

שאלה חשובה נוספת, האם כלכלת ארה"ב תיכנס למיתון וכמה זמן הוא ימשך? נתוני המאקרו שהתפרסמו החודש מצביעים על האטה בכלכלה כאשר סקרי מנהלי הרכש של חברת S&P הפתיעו לרעה והציגו התכווצות הן בתעשייה והן בשירותים.

בנק ישראל העלה את הריבית ב-0.5% לרמה של 3.25%. הציפיות לאינפלציה לשנה קדימה מצויות בתוך היעד כך שאין לחץ להעלאות ריבית אגרסיביות יותר. בנק ישראל מציין כי הפעילות הכלכלית ושוק התעסוקה חזקים אך המדיניות המוניטרית המצמצמת צפויה לגרום להאטה בצמיחה. להערכתנו בנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית אך באופן מתון מאוד כל עוד האינפלציה בישראל נמצאת בשליטה.

בסין, עלייה בתחלואת הקורונה ביחד עם מדיניות zero-covid המגבילה של המדינה הובילו למחאות שלא נראו כמותן שנים רבות. הנשיא שי נמצא במלכוד: אם ייכנע לדרישות המפגינים לרכך את המגבלות ייתפס כחלש ויציג את המדיניות שלו בשנים האחרונות כמיותרת. מצד שני אם יותיר את המגבלות החמורות הוא מסתכן בהתגברות המחאה וערעור היציבות. המגבלות מעלות את החשש להאטה נוספת בכלכלת סין שתפגע בצמיחה העולמית.

מניות

ההפתעה לטובה באינפלציה בארה"ב שלחה את הנאסד"ק ליומיים של העליות החדות ביותר מאז משבר 2008. בסיכום החודש מדד הנאסד"ק נותר כמעט ללא שינוי ומדד S&P 500 מציג עלייה צנועה של כ-2%.

סקטור השבבים בלט לטובה והוסיף לערכו כ-12% וזאת לאחר ירידות חדות מתחילת השנה. סקטור נוסף שבלט לטובה הוא מניות האינטרנט בסין כאשר ה-ETF KWEB העוקב אחרי מניות מהסקטור עלה בכ-35% החודש.

מנגד, מדד מניות התוכנה כשירות (SaaS) ירד בחדות לאור החששות מהאטה בתחום התוכנה בעולם ומהפיטורים בענף, העלולים להפחית את הביקוש למוצרים אלו.

עונת הדוחות בארה"ב מציגה תמונת מצב מעורבת. 70% מהחברות היכו את תחזית הרווח וההכנסות. רווחי החברות במדד אמנם צמחו ב-4.2% אך בנטרול הצמיחה בסקטור האנרגיה (141%) רווחי החברות ירדו ב-3.5%.

האנליסטים צופים המשך ירידה ברווחי החברות גם ברבעון הרביעי כאשר הרווחים צפויים להתכווץ בכ-5.4% (בנטרול סקטור האנרגיה).

חודש חיובי מאוד למדדי המניות באירופה שהציגו עליות שערים של 9%-6%. ירידת מחיר הגז והחורף שכרגע מסתמן כמתון תרמו לאופטימיות המשקיעים.

בניגוד למגמה העולמית, מדדי המניות בישראל רשמו ירידות שערים. הובילו את ירידות השערים מניות הקמעונאות שהציגו דוחות חלשים מאוד ומניות הבנקים שהציגו אמנם תוצאות מצויינות לרבעון השלישי אך התממשו מחשש להאטה במשק הישראלי ומכך שהם נסחרים במחירים גבוהים ביחס למכפילי ההון שלהם.

 

אג"ח

סוף סוף קצת נחת למשקיעי האג"ח בארה"ב. לאחר השנה הקשה למשקיעים, תשואות האג"ח האמריקאי ל-10 שנים ירדו בחדות לאור הציפייה להאטה/מיתון במשק האמריקאי ולאור צפי המשקיעים להתמתנות באינפלציה ובקצב העלאות הריבית.

עקום התשואות האמריקאי נמצא במצב הפוך עם השיפוע השלילי ביותר מאז שנת 2000 (הפרש התשואה בין אג"ח ל-10 שנים לבין אג"ח לשנתיים). היסטורית, צורה כזאת של העקום מנבאת מיתון במשק האמריקאי. למרות שאנו חושבים שישנה סבירות למיתון, ייתכן שצורתו של העקום נובעת הפעם בעיקר מהציפיות להתמתנות האינפלציה שתוביל לירידת ריבית בטווח הארוך, בעוד בטווח הקצר הריבית בארה"ב צפויה להמשיך ולעלות.

בישראל, כרגיל, המצב רגוע בהרבה כאשר מדד ת"א All bond הוסיף לערכו כ-0.2% במהלך החודש לעומת 3% במדד  AGG האמריקאי.

בנק ישראל החליט להגביר את קצב הנפקות המק"מ לפעמיים בחודש. הגדלת תדירות ההנפקות מגיעה בעקבות ביקושים גדולים למוצר הנובעים מהעלאת הריבית ותזוזת המשקיעים לקרנות כספיות המשקיעות בעיקר במק"מ.