fbpx

סקירה חודשית חודש מאי

לחימה בדרום? טילים על ת"א? פלונטר פוליטי? הבורסה בת"א לא מתרגשת ומסיימת את חודש מאי עם עלייה של כ-4% הממקמת אותה כאחת הבורסות הטובות בעולם מתחילת השנה.

עם ביטולן של מגבלות הקורונה בישראל וההתאוששות המשמעותית במצב התחלואה בארה"ב ובאירופה, העולם המפותח יתמודד בשנים הקרובות עם ההשפעות הכלכליות של המגפה.

בעוד תחזיות הצמיחה לשנת 2021 ו-2022 גבוהות, הבנקים המרכזיים ממשיכים לשמור על מדיניות מרחיבה מאוד. אך כאשר האינפלציה מתחילה להרים ראש אנו סבורים כי עליית תשואות אגרות החוב הן הסיכון המשמעותי ביותר לשווקי המניות בתקופה הקרובה (ביחד עם התפרצות מחודשת של המגפה).

ישנם גורמים רבים לעלייה באינפלציה ברחבי העולם כאשר חלקם זמניים בלבד כמו עלייה בביקושים אחרי הקורונה ועלייה חדה במחירי השילוח. עליות המחירים לא באות לידי ביטוי רק במדדי המחירים. ניתן לראות ברחבי העולם עלייה במחירי הנכסים הפיננסים והריאליים: מחירי בתים מטפסים, מדדי מניות קרובים לשיא ומרווחי סיכון נמוכים מאוד באגרות החוב הקונצרניות.

נתוני המאקרו בארה"ב מצביעים על התאוששות משמעותית של הכלכלה: נתוני תעסוקה חזקים, עלייה חדה במחירי הבתים ומדדי ציפיות גבוהים. ליבת מדד המחירים לצרכן (Core PCE) עלתה בקצב שנתי של 3.1% הגבוה מציפיות האנליסטים. גם מדינות אירופה מציגות מדדי סנטימנט חזקים המעידים על צמיחה צפויה בהמשך השנה.

מניות

משקיעי המניות מסכמים חודש חיובי נוסף כאשר מדד ת"א 125 מציג עלייה ב-9 מתוך 11 החודשים האחרונים. בשל היותו מדד המוטה לכלכלה הישנה (בעיקר פיננסים, נדל"ן ואנרגיה) הנהנת מאוד מהתאוששות הכלכלה, מציג המדד תשואה טובה ביחס למדדי מניות בעולם, בניגוד למגמה של השנים הקודמות.

החברות בישראל פרסמו את הדו"חות הכספיים לרבעון הראשון של השנה, כאשר ניתן לראות בבירור את התוצאות של החזרה לשגרה. יש לזכור כי מחצית מהרבעון עדיין היה תחת סגרים ומגבלות ולכן גם הרבעונים הבאים צפויים להיות חזקים. 

הבנקים בישראל הציגו תוצאות מרשימות תוך החזרת הפרשות של חובות מסופקים שהפרישו במהלך הקורונה. ההפרשות הוחזרו בשל שמרנות היתר בה נקטו הבנקים ובשל ההתאוששות המהירה בכלכלה ובהחזר ההלוואות. יש לזכור כי גם למהלכים שביצעה המדינה יש חלק בתוצאות הבנקים כמו למשל החל"ת, דמי האבטלה והמענקים השונים שאפשרו ללקוחות לעבור את התקופה.

גם בדוחות של חברות הנדל"ן המניב אין הפתעות וזאת בשל הסגר שאפיין את המחצית הראשונה של הרבעון. הלחימה בדרום גרמה לירידה של מספר המבקרים בקניונים אך המגמה צפויה להשתפר ברבעונים הקרובים.

הנאסד"ק מציג את התשואה הנמוכה ביותר מבין מדדי המניות בעולם בחודש מאי כאשר המשקיעים ממשיכים להסיט כספים לתעשייה המסורתית.

 

אג"ח

אגרות החוב הממשלתיות הארוכות בארה"ב סיימו את החודש ביציבות יחסית בעוד בישראל התשואות דווקא עלו. היציבות בתשואות האג"ח בארה"ב – למרות עליית מדד המחירים מעל לציפיות – מפתיעה אך ייתכן והיא זמנית בלבד. 

בישראל ציפיות האינפלציה המשיכו לעלות למרות המדד הנמוך מהצפי. אגרות החוב הממשלתיות הצמודות למדד המחירים הציגו עליות נאות למעט בטווחים הארוכים מאוד. 

חודש חיובי נוסף למדדי התל בונד צמודי המדד כאשר תל בונד 60 עם תשואה פנימית צמודה שלילית הציג עלייה מרשימה של כ-1.4%.

את פינת הקאמבק אנו רוצים להקדיש לאגרות החוב של קבוצת דלק. נכון, בתקופת הקורונה היו מספר אגרות חוב שצנחו בחדות כמו אגרות החוב של חברות הליסינג שחלקן נסחרות בתשואה נמוכה מ-1% אך לא זכורה לנו התאוששות כמו באגרות החוב של קבוצת דלק. אגרות החוב, שבשיא המשבר נסחרו במחיר של למטה מ-20 אגורות, חזרו החודש ל-90 אגורות ולתשואה חד ספרתית. ההתאוששות נתמכת במהלכים חיוביים מאוד שביצעה החברה אך בעיקר בשל העלייה במחיר הנפט. האתגרים הניצבים בפני החברה עדיין משמעותיים אך היא נמצאת במקום אחר לגמרי מאשר לפני שנה.

גם ההתאוששות במחירי אגרות החוב של חברות הנדל"ן האמריקאיות מרשימה. למרות הגזרה של רשות ני"ע הצפוייה לפגוע בדירוג החברות, השיפור במצב הכלכלי בארה"ב והאפשרות למימוש נכסים ומימון מחדש (לא בישראל) תרמו לעליות במחירי אגרות החוב.