fbpx

סקירה חודשית חודש פברואר

שוק ההון מסיים את חודש פברואר באווירת משבר. התנודתיות החריפה חזרה לשווקים ותשואות האג"ח הממשלתי האמריקאי ממריאות בעקבות חשש לאינפלציה.

קצת פרופורציות – מדד ה-S&P 500  רחוק כ-3% משיא כל הזמנים ומדד הנאסד"ק כ-7% מתחת לשיא, כל זאת בזמן שהכלכלה העולמית מתמודדת עם מגפה ששיתקה את הכלכלה העולמית באופן חסר תקדים. המהלך האחרון של עליית תשואות האג"ח האמריקאי ל-10 שנים מחזיר את התשואות לרמתן בחודש פברואר בשנה שעברה.

אנו סבורים כי מהלך של עליית האינפלציה (כרגע העלייה היא ברמת הציפיות) יהיה מוגבל בזמן כל עוד גורמים מבניים כמו דמוגרפיה, טכנולוגיה וגלובליזציה נשארים ללא שינוי. הגורמים שעשויים לתמוך באינפלציה כרגע הם זמניים וקשורים למגפת הקורונה – עליית מחירי הובלה ושילוח, עלייה בשיעור החיסכון ברחבי העולם והרחבות מוניטריות משמעותיות.

מניות

המגמה הבולטת בחודש פברואר היא הרוטציה בין ביצועי מניות הטכנולוגיה שהציגו במהלך השנה האחרונה ביצועי יתר על מניות הכלכלה הישנה. התיקון האחרון הוציא אוויר חם ממקומות שלדעתנו הגיעו למחירם בלתי סבירים. כך לדוגמא, מדד מניות האנרגיה המתחדשת התממש בכ-15% בחודש פברואר (בלטו בחולשתן מניות הרכבים החשמליים). מנגד, מדדי המניות המייצגים את הכלכלה הישנה הציגו עליות שערים נאות כאשר סקטור האנרגיה עלה ב-21% והפיננסים ב-11.4%. גם מדד מניות חברות התעופה רשם חודש מרשים עם עלייה של כ-21%.

מחיר הנפט זינק במהלך החודש בכ-17% על רקע ציפיות להתאוששות הכלכלה ובתמיכה של מזג אוויר קר באופן חריג ברחבי העולם. בהקשר הזה נציין את מזג האוויר הקיצוני שפגע בטקסס והביא להפסקה של מספר ימים באספקת החשמל. מושל טקסס טען כי הפסקות החשמל נגרמו בשל התלות באנרגיה מתחדשת (לא אובייקטיבי במיוחד כאשר הטענות מגיעות מצידו של מושל בירת הנפט והגז בארה"ב…) אך לדעתנו יתכן והשיבושים יגרמו דווקא לעלייה בהשקעות בפתרונות המשלימים לאנרגיה הירוקה כדוגמת האגירה.

עונת הדוחות לרבעון הרביעי בארה"ב קרובה לסיומה כאשר הרווח המצרפי של החברות עלה ב-4.2% לעומת הרבעון המקביל וההכנסות המצרפיות עלו ב-1.6%. עונת הדוחות הייתה טובה מתחזיות האנליסטים כאשר כ-80% מהחברות דיווחו על תוצאות טובות מהתחזיות. הרבעון הראשון בשנת 2021 צפוי להמשיך את המגמה כאשר הרווח המצרפי צפוי לצמוח במעל ל-20% לעומת הרבעון המקביל (תחילת משבר הקורונה).

אג"ח

תשואות האג"ח הממשלתי בארה"ב זינקו לרמה של 1.5%, הרמה הגבוהה ביותר בשנה האחרונה. 

יו"ר הפד ג'רום פאואל ניסה להרגיע את המשקיעים באומרו כי המצב של הכלכלה האמריקאית רחוק מלהיות טוב מספיק בכדי לשנות את המדיניות המוניטרית המרחיבה (בשוק האג"ח הרע הוא טוב ולהיפך). המשמעות של דברי פאואל היא כי הפד ימשיך את ההרחבה המוניטרית שלו בטווח הקצר וגם לאחר תום המגפה אנו לא צופים שינוי מהותי עד שהכלכלה האמריקאית תציג התאוששות משמעותית תוך ירידה בשיעורי האבטלה ועלייה באינפלציה בפועל. 

התבטאויותיו של יו"ר הפד לא הרגיעו את המשקיעים ותשואות האג"ח האמריקאי המשיכו לטפס. אנו סבורים כי במציאות הכלכלית הנוכחית ההסתברות למהלך נוסף של עליית תשואות משמעותית אינה גבוהה ובמידה ומהלך כזה אכן יתרחש, הפד ייאלץ לבצע צעדים נוספים כדי להרגיע את חששות המשקיעים.  

בישראל, מהלך עליית התשואות הממשלתיות היה צנוע יותר כאשר האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלה לרמה של 1.15% תוך עלייה משמעותית בתלילות העקום.

.