fbpx

סקירה חודשית חודש מרץ

החיסונים עובדים! הרבעון הראשון של השנה הסתיים ולפחות על שאלה אחת קיבלנו תשובה – יעילות החיסונים לקורונה גבוהה מאוד ותואמת את תוצאות הניסויים.

מנגד, שאלות רבות עדיין נשארו פתוחות: האם קצב החיסונים יהיה מספיק מהיר כדי שלא יתפתחו מוטציות עמידות? מה יהיה קצב ההתאוששות של כלכלות העולם? אילו שינויים מבניים יהיו בשוק העבודה? האם תהיה אינפלציה והשאלה החשובה מכולן: איך יגמר הניסוי הגדול ביותר בהיסטוריה של הזרמות כספים לכלכלות?

בישראל, אלופת העולם בחיסונים לנפש, ירד מקדם ההדבקה ל-0.53 ולראשונה אין בארץ ערים המוגדרות אדומות.

פתיחת המשק לפני חג הפסח הובילה לעלייה חדה בהוצאות בכרטיסי אשראי ושיעור האבטלה בישראל צפוי לרדת בחודשים הקרובים עם סיומו של החל"ת בחודש יוני.

בבריטניה, למרות ההתחלה הצולעת, למעלה מ-40% מהאזרחים כבר התחסנו וגם בארה"ב מבצע החיסונים תופס תאוצה. אירופה, מנגד, עדיין נראית רע כאשר גל התחלואה עולה והמגבלות חוזרות.

הבחירות בישראל הסתיימו שוב ללא הכרעה ברורה ולמרות הצהרתם של כלכלני S&P על כך שכרגע לא צפויה השפעה של המצב הפוליטי על דירוגה של המדינה, היעדר ממשלה מתפקדת תפגע בפוטנציאל ההתאוששות של הכלכלה בישראל.

הבנק המרכזי בארה"ב הותיר כצפוי את הריבית בשיעור של 0%-0.25% כמו גם את קצב רכישות האג"ח של 120 מיליארד דולר בחודש. חברי הפד צופים כי האינפלציה תעלה מעל היעד של 2% אך כזכור הבנק המרכזי שינה את ההסתכלות שלו מאינפלציה שנתית לאינפלציה ממוצעת. חברי הפד אינם רואים העלאת ריבית לפני שנת 2023. 

מניות

הרוטציה בין מניות הטכנולוגיה למניות הכלכלה המסורתית המשיכה גם בחודש מרץ כאשר מדד הנאסד"ק מסיים את החודש בתשואה אפסית לעומת עלייה של כ-7% במדד דאו ג'ונס.

עונת הדוחות השנתיים בבורסה הישראלית הסתיימה כאשר הבנקים וחברות הביטוח מדווחים על תוצאות טובות מאוד לרבעון הרביעי של השנה ובתגובה מניות הסקטור הפיננסי הגיבו בעליות חדות.

המניות של הקמעונאיות הישראליות פוקס, קסטרו ואלקטרה צריכה רשמו תשואה דו ספרתית נאה על רקע פתיחת המשק והסרת המגבלות כאשר גם חברות הנדל"ן המסחרי בישראל רשמו עליות נאות בהשפעת פתיחת הקניונים.

גם קבוצת דלק בלטה החודש על רקע עדכונים לשווי המאגרים של דלק קידוחים בישראל ושל איתקה בארה"ב. מניית החברה עלתה ב-20% והשלימה עליה של 170% בששת החודשים האחרונים.

אירוע משמעותי של Margin Call הוסיף תנודתיות רבה לשווקים כאשר קרן גידור גדולה נאלצה למכור פוזיציות בשווי של עשרות מיליארדי דולרים בעקבות סגירת קווי אשראי מברוקרים. היקף המכירות העצום שלח מניות רבות לצלילה חופשית מבלי שיתרחש בהן אירוע שיצדיק זאת. אירועים בלתי צפויים מסוג זה הופכים ליותר ויותר שכיחים במציאות החדשה של שווקי ההון.

אג"ח

תשואות האג"ח האמריקאי ל-10 שנים ממשיכות  לטפס והן הגיעו לרמה של 1.73%. כאמור, הפד הותיר את הריבית ברמה אפסית ואת הרכישות בהיקף של 120 מיליארד דולר בחודש.

יו"ר הפד לא הצליח להרגיע את המשקיעים באומרו כי הוא צופה לחצים אינפלציוניים אך לא כאלה שיגרמו לבנק המרכזי להעלות את הריבית מוקדם מהצפוי. פאואל אמר עוד כי הוא אינו צופה שהעלייה באינפלציה תהיה ארוכת טווח אך הוא עוקב אחרי ההתפתחויות. בנוגע לשוק התעסוקה אמר יו"ר הפד כי סביר להניח שהמשק האמריקאי לא יגיע לתעסוקה מלאה בשנת 2021.

למרות עליית התשואות, מרווחי האג"ח הקונצרני בדירוג השקעה בארה"ב נותרו כמעט ללא שינוי מתחילת השנה כאשר באג"חים מתחת לדירוג השקעה המרווחים הצטמצמו בעיקר בהשפעת סקטור האנרגיה.

בישראל, תשואות האג"ח הממשלתי הארוך שמרו על יציבות כאשר ציפיות האינפלציה המשיכו לעלות בעקבות ביצועי יתר של האג"ח הצמוד הממשלתי.

הנחייה חדשה שהוציאה הרשות לני"ע בקשר לדירוגים של האג"ח הקונצרני של חברות הנדל"ן האמריקאיות הכניסה תנודתיות למדדי התל בונד. הרשות פרסמה כי חברות ללא זיקה לישראל המדורגות מתחת לדירוג AA- לא יוכלו לקבל דירוג ישראלי כאשר הדירוג הבינלאומי של חברות אלה הוא מתחת לדירוג השקעה. במידה והתקנה תעבור ללא שינויים הרי שהרשות לני"ע סוגרת את הדלת לגיוסים נוספים של חברות אלו בישראל ומדד תל בונד גלובל יסיים את דרכו.

התקנה תשפיע בצורה משמעותית על כלל מדדי התל בונד שכן החברות הזרות יפלטו מהמדדים ויורידו את התשואה הפנימית הגלומה בהם.
.