fbpx

סקירה חודשית חודש ינואר

השבועות הקרובים יהיו קריטיים בשאלה האם המאבק בנגיף הקורונה נושא פרי ובעזרת החיסונים נוכל להתחיל ולחזור לשגרה או לחילופין האם נגיף הקורונה מצליח לשרוד גם את החיסונים באמצעות זנים חדשים.

הנחת העבודה שלנו המתבססת על פרסומים של פייזר ומודרנה היא שיעילות החיסון נשמרת גם כנגד המוטציות הבריטית והדרום אפריקאית (אם כי במידה פחותה כנגד האחרונה). ישראל משמשת כשדה ניסוי עולמי בשל היותה מדינת אי (בהנחה של סגירת השמים) ובשל הובלה עולמית בחיסונים לנפש – כשליש מהישראלים קיבלו את מנת החיסון הראשונה וכ-20% גם את המנה השנייה. מבצע החיסונים המוצלח בישראל מעורר אופטימיות לצמיחה מהירה של הכלכלה בהמשך השנה.

בארה"ב, נתוני הצמיחה של הרבעון הרביעי היו טובים מהצפוי עם עלייה של 4% וירידה של 3.5% בסיכום שנתי. הגידול בשיעור החיסכון של האמריקאים בשילוב תמיכות נוספות מהממשל מגלמים פוטנציאל להתאוששות מהירה לאחר ירידה בתחלואה.

מניות

עונת הדוחות הכספיים בארה"ב בעיצומה כאשר כשליש מהחברות במדד ה-S&P 500 פרסמו את התוצאות הכספיות לרבעון הרביעי. כצפוי, עונת הדוחות (בינתיים) טובה מהתחזיות כאשר מעל ל-80% מהחברות היכו את תחזיות הרווח. בולטים במיוחד דוחותיה הכספיים של חברת אפל שהכנסותיה חצו לראשונה את רף ה-100 מיליארד דולר ברבעון. המגמות המעודדות בדוחות החברה הן הביקוש הגדול מאוד לטלפונים החדשים (הכוללים לראשונה באפל 5G) וצמיחה מרשימה בסין.

התנודתיות בשווקים נשארת ברמה גבוהה מאוד וחודש ינואר שהתחיל בעליות שערים נאות מסתיים בתיקון חד למטה. כך לדוגמא, מדד ה-S&P 500  מחק את כל עליות השערים מתחילת השנה כמו גם מדד המניות האירופאי שסיים את החודש בירידות שערים. מנגד, מדד המניות הישראלי מספק (סוף סוף) קצת נחת למשקיעים עם עליות שערים נאות בהובלת מניות הפארמה.

אי אפשר לסיים את סקירת שווקי המניות ללא התייחסות לאירועי GameStop, AMC ודומיהן. בשנה האחרונה הצטרפו משקיעים רבים לשוק ההון כאשר הסיבות לכך מגוונות וכוללות: כמות גדולה של צעירים הנמצאים בבית בגלל הסגר, ומקבלים מזומן מהממשל, מחפשים מקורות הכנסה ועניין חדשים. ההיצע של אפליקציות המסחר המאפשרות לסחור בזול ובמהירות מקל מאוד על המשקיעים החדשים את הכניסה לשוק ההון.

את מרבית המשקיעים החדשים מושגים משעממים כמו רווחים והכנסות לא מעניינים בכלל, הם נכנסים לשוק המניות בעקבות פרסומים ברשתות החברתיות ובפורומים שונים. זה התחיל בכניסה למניות בתחומים צומחים כמו רכבים חשמליים, טכנולוגיה ואנרגיה ירוקה אך בשבועות האחרונים חלה תפנית מפתיעה כאשר המשקיעים סימנו את החברות בעלות יתרות השורט המשמעותיות ביותר.

במקרה של Gamestop  מדובר ברשת חנויות למשחקי וידאו שרבים מסניפיה היו סגורים בשל הקורונה. הקשיים של החברה הפכו אותה למטרה של משקיעים מתוחכמים אשר ניסו לנצל קשיים אלו ע"י פתיחת פוזיציות "שורט" גדולות מאד. המשמעות היא שמספר רב של שחקנים מתוחכמים בהם מנהלי קרנות גידור מנוסים מאמינים שהמנייה תמשיך לרדת ומוכרים אותה בחסר כדי להנות מהמשך הירידות. ואז הגיעו משקיעי הרשתות החברתיות שהתחילו להריץ את המנייה ולהמליץ עליה. כתוצאה מההמלצות האלה המנייה זינקה משער של 20$ לשער של 316$ (יותר מ-1000%!!) כאשר משקיעים מתוחכמים רבים נאלצים לסגור את פוזיציות השורט שלהם ולתדלק את העליות במנייה כתוצאה משורט סקוויז.

אסור לטעות – מדובר פה בשילוב קטלני של בועה (התנתקות נכס ממחירו הכלכלי) ופירמידה (המשקיעים החדשים מעלים את שווי ההשקעה למשקיעים הישנים).זה צפוי להיגמר רע מאוד בשביל מרבית המשקיעים. מכיוון שמדובר פה בסוג של הרצת מניות לרגולטורים יש את הסמכות להתערב ולהשפיע אך לדעתנו מדובר בנושא עמוק יותר מהמקרה הספציפי. בשבוע שעבר אילון מאסק שינה את תיאור הפרופיל שלו בטוויטר לביטקוין וזה כל מה שהיה צריך כדי לשלוח את המטבע לזינוק של 17%. החיפוש אחרי הרווחים הקלים והמהירים מנפח בועות ומסכן את המשקיעים. גם בשוק המקומי ניתן לראות עליות מחירים חדות במניות על בסיס המלצות ברשתות החברתיות אך בינתיים המגמה הזאת בישראל לא התנפחה למימדים מדאיגים.

אג"ח

בארה"ב חצו תשואות האג"ח הממשלתי ל-10 שנים את רמת ה-1% כלפי מעלה וזאת לראשונה מאז חודש מרץ 2020. תשואות האג"ח כבר טיפסו לרמה של 1.15% אך ירדו במקצת לאור חזרת התנודתיות לשווקים. בהתאם לתחזיות, הבנק המרכזי בארה"ב השאיר את הריבית בשיעור של 0%-0.25% כאשר יו"ר ה-FED אמר השבוע כי עדיין מוקדם לדבר על יציאה מהמדיניות המרחיבה ועדכן על המשך תוכנית הרכישות.

ציפיות האינפלציה בישראל עלו החודש כאשר איגרות החוב צמודות המדד הציגו תשואה עודפת לעומת אגרות החוב השקליות. הרקע לעלייה בציפיות האינפלציה הוא ההתאוששות בשווקים, עלייה במחירי האנרגיה ודיווחים על עליות מחירים של מוצרים שונים בישראל

.