fbpx

סקירה חודשית אוקטובר 2022

מושג חדש מגיע לשוק ההון –  Pivot ומשמעותו שינוי מגמה. האם הבנק המרכזי בארה"ב מתכוון לבצע Pivot  כלומר להוריד את קצב העלאות הריבית? לאחר רצף העלאות ריבית חד שהביא את הריבית בארה"ב לרמה של 3%-3.25%  הערכות האנליסטים הם שלאחר העלאת הריבית הקרובה (צפי ל-0.75%) נראה התמתנות בקצב. לפי סקר האנליסטים של רויטרס הריבית בארה"ב צפויה לעלות עד לרמה של 4.5%-4.75% בתחילת שנת 2023.

תשואות אגרות החוב הממשלתיות בארה"ב עלו בחדות במהלך החודש לאור החששות מהאינפלציה ברחבי העולם ואז הגיע צפירת ההרגעה מכיוון ה"וול סטריט ג'ורנל". על פי העיתון, חלק מבכירי הפד מרגישים שלא בנוח עם קצב עליות הריבית ומתחילים לחשוש מהסיכונים הנלווים. בעקבות הכתבה ירדו תשואות אגרות החוב ל-10 שנים מ-4.3% לרמה של 4%.

נתוני המאקרו בארה"ב ממשיכים להצביע על פעילות כלכלית חזקה – המשק האמריקאי הוסיף בחודש ספטמבר 263 אלף משרות, האינפלציה עלתה מעל ציפיות האנליסטים (8.2% ברמה שנתית) והתוצר חזר לצמוח בקצב שנתי של 2.6% (בזכות סחר חוץ).

שוק הדיור בישראל מתחיל להצביע על התקררות. על פי נתוני בנק ישראל היקף המשכנתאות בחודש ספטמבר ירד ל-7.7 מיליארד ₪ (ירידה של 20% לעומת החודש הקודם) והמשכנתא הממוצעת ירדה ל-976 אלף ₪ לאחר שחצתה את הרף של מיליון ₪ בחודשים הקודמים. ההאטה מגיעה על רקע עליות הריבית החדות בישראל מתחילת השנה המייקרות את עלויות המימון לרוכשי הדירות. כרגע אנו לא רואים סימנים כי מחירי הדירות ירדו בפועל אך עלויות המימון לוחצות גם על הקבלנים שיתכן ויאלצו להתפשר במחירים על מנת לשרוד את התקפה הקרובה.

האינפלציה באירופה ממשיכה להפתיע כלפי מעלה כאשר הבנק המרכזי האירופאי מעלה את הריבית ב-0.75% לרמה של 1.5%. בצד החיובי נציין כי לאור מזג האוויר הנוח ביבשת המלאים של הגז הטבעי נמצאים ברמה גבוהה ומחיר הגז צנח בעשרות אחוזים מהשיא שנרשם בחודשים האחרונים.

ליז טראס הוכתרה כראש ממשלת בריטניה עם הכהונה הקצרה ביותר. טראס התפטרה כעבור 44 ימים בעקבות סיבוב הפרסה המפואר שלה בניהול המדיניות הכלכלית של בריטניה. בעקבות התפטרותה ירדו תשואות אגרות החוב של המדינה והליש"ט התחזק מול הדולר.

בסין, הנשיא המכהן שי ג'ינפינג "נבחר" לכהונה שלישית ושלח את מדד האנג סנג בהונג קונג לירידות שערים. המשקיעים מוטרדים מהתערבות הממשל בשוק החופשי ובאופן ספציפי בחברות הטכנולוגיה הגדולות ומהמשך מדיניות בידודי הקורונה המחמירה בסין. הרעה נוספת נרשמה ביחסי סין-ארה"ב כאשר ארה"ב מחמירה את ההגבלות על מכירת ציוד שבבים של חברות אמריקאיות לחברות סיניות.

מניות

חודש ירוק בשוק המניות העולמי לאחר החודש הקשה בספטמבר. מדד המניות העולמי עלה בכ-6.5% במהלך החודש בהובלת שוק המניות האמריקאי שעלה בכ-8%.

עונת הדוחות בארה"ב בעיצומה כאשר לאחר דוחות הבנקים שהציגו תוצאות טובות באופן יחסי הגיעו חברות הטכנולוגיה הגדולות וסיפקו למשקיעים תמונה אחידה – הסקטור בהאטה. כל חברות הטכנולוגיה הגדולות למעט אפל אכזבו את המשקיעים בין בתוצאות בפועל ובין בציפיות קדימה וירדו בחדות לאחר הדו"ח.

מיקרוסופט, הראשונה לפרסם מבין ענקיות הטכנולוגיה דווקא פרסמה דו"ח סביר. המשקיעים התאכזבו מצפי הצמיחה הנמוך של החברה ובעיקר בשל ההאטה בצמיחת פעילות הענן שהייתה רק 35%. המנייה ירדה בכ-8% בעקבות הדו"ח ומשלימה ירידה של 30% מתחילת השנה

גוגל דיווחה מייד אחרי מיקרוסופט והציגה פספוס בשורת ההכנסות והרווח כאשר שוק הפרסום נכנס להאטה. עם זה לא מספיק החברה דיווחה על עלייה משמעותית במצבת כח האדם שלה שצפויה להשאיר את ההוצאות ברמה גבוהה. מניית החברה הגיבה בנפילה של 9% והשלימה ירידה של 33% מתחילת השנה.

אמזון פרסמה דוחות מעורבים עם רווח למניה גבוה מהתחזיות המוקדמות אך פספוס בשורת ההכנסות. הורדת התחזיות של החברה לרבעון הרביעי והאטה בפעילות הענן אכזבו את המשקיעים ששלחו את המנייה לירידה של 7% ו-38% מתחילת השנה.

מטה (פייסבוק) בדוחות כספיים מזעזעים. החברה מדווחת על רבעון שני ברציפות של ירידה בהכנסות , ירידה ברווח התפעולי והנמכת תחזיות. החברה ממשיכה להמר על המטהוורס והמשקיעים חוששים מרמת ההשקעות שההימור הזה ידרוש. מניית החברה ירדה ב-24% בעקבות הדו"ח ומשלימה קריסה של 70% מתחילת השנה. משקיע שרכש את מניית פייסבוק לפני 5 שנים רשם הפסד של 45% על השקעתו.

טוב שיש את אפל, האחרונה לדווח היא היחידה מהענקיות שלא איכזבה את המשקיעים.  החברה עקפה את תחזיות הרווח וההכנסות והצליחה לצמוח לעומת השנה שעברה.  מניית החברה השלימה עלייה של 7.5% בעקבות הדו"ח כאשר מתחילת השנה החברה מציגה ירידה "צנועה" של 12%.

 

 

אג"ח

ירידות השערים באגרות החוב בארה"ב המשיכו גם בחודש אוקטובר כאשר תשואת האג"ח ל-10 שנים טיפסה מרמה של 3.77% בתחילת החודש לתשואה של 4.06%. כאמור, תשואות אגרות החוב כבר טיפסו ל-4.35% אך הצפי ל-Pivot  הוריד את התשואות.

עפ"י החוזים בשוק האג"ח קיים סיכוי של כמעט 100% לעליית ריבית של 0.75% בפגישת הפד בנובמבר. לאחר מכן צפויה עליית הריבית להאט ל-0.5% בפגישה בדצמבר. אנו חוזרים ומזכירים כי נתוני האינפלציה יכתיבו את קצב עליית הריבית והפתעה בנתונים יכולה לשנות משמעותית את תוואי הריבית בארה"ב.

בישראל, נרשמה מגמה חיובית באגרות החוב הממשלתיות בהובלת אגרות החוב הארוכות. במדדי אגרות החוב הקונצרניות נרשמה מגמה מעורבת במהלך החודש. בלטו לשלילה אגרות החוב של ג'י סיטי (לשעבר גזית גלוב) שירדו בלמעלה מ-10%. המשקיעים חוששים שהשווי של חלק מהנכסים במיוחד אלה שבאירופה ובברזיל נמוך משמעותית מהשווי בספרים ולכן מינוף החברה גבוה מאוד. החברה פירסמה הודעת הרגעה לפיה היא פועלת למימוש נכסים כאשר לפחות חלק מהתמורה תתקבל עד סוף השנה. חובת ההוכחה על החברה להציג יכולת למימוש נכסים קרוב לשוויים בספרים על מנת להרגיע את המשקיעים.