fbpx

האמת מאחורי בחירת קרנות נאמנות

כיצד תבחרו את קרן הנאמנות המתאימה ביותר עבורכם?

נניח שאתם צריכים לעבור ניתוח והחלטתם ללכת על הטוב ביותר ולבחור בבית חולים פרטי עם אחוזי הצלחה מדהימים. אתם מחכים לפגוש את המנתח כשלפתע נכנס לחדר סטודנט צעיר לרפואה ומודיע כי הוא יהיה המנתח שלכם. "מה זאת אומרת?" אתם שואלים והוא ממהר להרגיע "אל דאגה, אומנם סיימתי לימודי רפואה בשבוע שעבר, אבל אתם בידיים טובות – אחוזי ההצלחה של בית החולים בניתוח הזה מדהימים", "ומי ביצע עד עכשיו את הניתוחים?", "מנתח אחר אבל הוא עזב לקליניקה אחרת". 

נשמע הזוי? בעולם קרנות הנאמנות זאת המציאות – משקיע רוכש קרן נאמנות על סמך תשואות העבר הטובות שלה בזמן שייתכן כי מנהל ההשקעות של הקרן כבר עזב לגוף מתחרה.

קרן נאמנות היא אחד ממכשירי ההשקעה הפופולריים בישראל ולא בכדי. בין יתרונותיה ניתן למצוא את הנזילות היומית, קלות קנייה ומכירה (דרך חשבון הבנק ע"י היועץ או באופן עצמאי), דחיית מס ועוד.  

בישראל ישנן כ-1,200 קרנות נאמנות מנוהלות, ובארה"ב כ-8,000 קרנות ומכאן שביחס לאוכלוסייה, כמות קרנות הנאמנות בישראל גדולה בהרבה. גם בבחינה של שווי הנכסים הממוצע בכל קרן עולה התמונה כי השווי הממוצע בקרן בישראל נמוך ביחס לעולם. יתרה מזאת – כמעט רבע מקרנות הנאמנות בישראל מנהלות פחות מ-20 מיליון ש"ח כל אחת. רבות נכתב בעבר על הבעיות בתעשיית קרנות הנאמנות בישראל ובראשן ריבוי קרנות של אותו בית השקעות באותה הקטגוריה כך שבכל מצב עולם תהיה לבית ההשקעות קרן מובילה שמאמצי השיווק שלו יופנו אליה. הקושי לבחור בין קרנות נאמנות יכול לגרום למשקיעים לרכוש רק מוצרים מחקי מדדים מתוך מחשבה כי "אם לא אצליח למצוא מנהל השקעות טוב לפחות אקבל את תשואת המדד…."

אנו מאמינים כי למרות שיש מקום לשילובם של מכשירים עוקבי מדדים בניהול ההשקעות, ולמרות האמונה הרווחת כי לא ניתן להשיג תשואה עודפת על פני המדדים לאורך זמן – מבחן התוצאה מראה אחרת. מדד מניות כללי בישראל ירד בשנתיים האחרונות בכ-10% כאשר באותה תקופה 46 מתוך 53 קרנות בקטגוריה "מניות כללי בישראל" השיגו תשואה עודפת על המדד (אחרי דמי ניהול). כאשר אנו בוחנים את הנתונים ל-5 שנים התוצאה מדהימה יותר – רק קרן אחת מתוך 27 הקרנות הרלוונטיות לאותה התקופה לא הצליחה להשיג ביצועי יתר על המדד. יש לסייג ולומר כי התמונה מוטית בגלל הפרקטיקה הפסולה של חלק מבתי ההשקעות למחוק, למזג ולשנות מדיניות לקרנות עם ביצועי חסר אך גם בבחינה של בתי השקעות שלא נוהגים בשיטה הזאת ניתן לראות ביצועים עודפים.

מהם הפרמטרים לבחירת קרן נאמנות?

  1. טווח הזמן ומדיניות ההשקעות – בחודש מרץ 2020 נפדה מתעשיית קרנות הנאמנות סכום עצום של 35 מיליארד ש"ח לאור ירידות השערים החדות שהתרחשו בשווקים עקב משבר הקורונה. מתחילת חודש מרץ ועד לשפל לקראת סוף החודש ירד מדד ת"א 125 בכ-30% אך תוך פחות מ-30 ימים הירידה הזאת הצטמצמה ל-7% בלבד. שוב, כמו במשברים קודמים סכום השקעה גדול נמחק ממשקיעי קרנות הנאמנות שמשתתפים בירידות בשווקים ולא משתתפים בתיקונים. על משקיע בקרן הנאמנות לשאול את עצמו מה טווח ההשקעה שלו, כמה סיכון הוא מוכן לקחת בהשקעות וכך לבחור את רמת הסיכון של קרן הנאמנות אותה ירכוש. חשוב לזכור כי חשיפה למניות לא מתאימה לכל משקיע וגם השקעה בקרנות הנתפסות סולידיות כדוגמת קרן 10/90 הפופולרית חשופות לסיכונים (חלק מהקרנות האלה ירד במרץ 2020 מעל 20%) ולכן מומלץ לבחור את טווח ההשקעה והסיכון המותאם ולהתייחס להשקעה בקרן נאמנות כהשקעה לטווח בינוני-ארוך.
  2. זהות מנהל ההשקעות – כאשר רוכשים קרן נאמנות, מעבר לתשואות העבר, רוכשים בעצם את שירות ניהול ההשקעות של מנהל הקרן. כדאי לבדוק מה הניסיון שלו והוותק בבית ההשקעות ובניהול הקרן המבוקשת ובכך להבין האם יש לו חלק בתשואות העבר. את הפרטים האלו ניתן למצוא בתשקיף הקרן המפורסם באתר מאיה של הבורסה לניירות ערך.
  3. מספר קרנות הנאמנות של בית ההשקעות בקטגוריה – ישנן קטגוריות בהן לבתי ההשקעות יש מספר רב של קרנות. גם המשקיע המנוסה והמקצועי יתקשה לבחור ביניהן כאשר יתכן כי הקרן עם ביצועי העבר הטובים תציג ביצועים חלשים יותר בעתיד. טוב תעשה הרשות לני"ע אם תגביל, בדומה למצב בקרנות הגמל והפנסיה, את בתי ההשקעות לקרן אחת בכל קטגוריה וכך יוכל המשקיע לעמוד על טיב ניהול ההשקעות לאורך זמן. עד שיהיה פתרון רגולטורי לנושא על המשקיע להחליט האם הוא רוצה לנחש מה תהיה הקרן הטובה ביותר מתוך ריבוי הקרנות של בתי ההשקעות הגדולים.
  4. גודל הקרן – בהשקעות בקרנות נאמנות אין יתרון לגודל, לדוגמא: קרן של מיליארד ש"ח באג"ח קונצרני לא תוכל לבצע שינויים מהותיים באחזקותיה ולהתאים את עצמה לשינוי במצב השוק. מנגד, יתכן כי מנהל ההשקעות של קרן קטנה מאוד ייקח סיכונים לא סבירים בהשקעות שלו. במידה ויצליח, יגייס משקיעים חדשים בעקבות התשואות, ואם ייכשל הוא לא מסכן כסף רב. 
  5. אל תסתנוורו מתשואות העבר בקרנות נישה – בכל משבר או תקופה של ירידות חדות הסיפור חוזר על עצמו: מספר מצומצם של קרנות נאמנות מציג תשואה חיובית חריגה ומגייס על בסיס התשואות הללו כסף רב. משקיעים מנוסים יודעים כי הניסיון לתזמן את שוק המניות נידון לכישלון ולכן רכישה של קרן מהסוג הזה לא מבטיחה דבר מבחינת תשואות עתידיות.
  6. פיזור – החלטתם על הקטגוריה ואופי ההשקעות המתאים לכם? בחרו מספר קרנות נאמנות לפי הקריטריונים שפרטנו. כך תשיגו גיוון דעות ופיזור סיכונים.

סיכום:

הביטוי "מרוב עצים לא רואים את היער" מגדיר היטב את תעשיית קרנות הנאמנות בישראל. 

מחד, מכשיר ההשקעה הטוב והנגיש ביותר למשקי הבית זוכה ליחס בעייתי גם מגופי ההשקעה הגדולים – שאמנם פועלים במסגרת החוק – אך מקשים על המשקיעים להעריך את ניהול ההשקעות שלהם. מאידך, משקיעים מתייחסים לקרנות נאמנות כאל מכשיר השקעות לטווח קצר ומצמצמים לעצמם את הסיכוי לרווחים משמעותיים לאורך זמן.

הפתרון, לדעתנו, הוא להתייחס להשקעה בקרן נאמנות כמו לרכישת שירותים אחרים ולעמוד על איכות מנהלי ההשקעות של הקרן.